De meeste geldverstrekkers hanteren een geldigheidstermijn van 6 maanden. Dit wil zeggen dat op het moment dat de hypotheek aangevraagd wordt uw taxatierapport niet ouder dan 6 maanden mag zijn. Sommige geldverstrekkers hanteren een termijn van 3 maanden. Let dus goed op welke termijn uw geldverstrekker hanteert.
Hoe lang is een taxatierapport geldig? Bij de meeste geldverstrekkers mag uw taxatierapport maximaal 6 maanden oud zijn op het moment dat de hypotheek wordt aangevraagd. Sommige geldverstrekkers hanteren 3 maanden als maximale geldigheid van een taxatierapport.
ING Calcasa Desktoptaxatie niet ouder dan 6 maanden. Aangevraagd via ING.nl of via een taxateur die ook ING Calcasa Desktoptaxatie mag aanvragen.
Waar heb ik een taxatierapport voor nodig? Om een hypotheek te kunnen krijgen, heb je een taxatierapport van de woning nodig. In het taxatierapport staat de marktwaarde van de woning. Je mag maximaal 100% van de marktwaarde financieren met een hypotheek.
Hoelang is het taxatierapport via de Rabobank Calcasa Desktoptaxatie geldig? Het taxatierapport is zes maanden geldig. Dit is hetzelfde als bij een uitgebreid taxatierapport via taxatie op locatie.
De geldigheid van een taxatierapport verschilt per geldverstrekker. De meeste geldverstrekkers hanteren een geldigheidstermijn van 6 maanden. Dit wil zeggen dat op het moment dat de hypotheek aangevraagd wordt uw taxatierapport niet ouder dan 6 maanden mag zijn.
Het feit dat een taxatierapport zo duur is komt omdat er 4 hoofdkostenposten inbegrepen zijn in de prijs: de validatiekosten voor het NWWI, de aanschaf van een verplicht bodemrapport, de kosten voor de taxatiesoftware en de btw.
Wanneer de taxatiewaarde van de woning lager ligt dan de koopsom dan gaat de hypotheekverstrekker uit van de (lagere) taxatiewaarde. Het verschil tussen de koopsom en de taxatiewaarde dien je daarom zelf te financieren.
Taxateur wordt altijd beïnvloed
Zoals bekend mogen klanten en hypotheekadviseurs een taxateur niet beïnvloeden. Zij mogen dus niet doorgeven welke taxatiewaarde zij minimaal moeten hebben om bijvoorbeeld de hypotheek te kunnen regelen.
De kosten van een taxatie liggen tussen de € 250,- en € 750,-. Er kunnen extra kosten berekend worden bovenop de standaard taxatiekosten. Vind de goedkoopste taxateur bij u uit de buurt en betaal nooit te veel. Vergelijk nu!
Heb je een offerte (renteaanbod) voor een hypotheek ontvangen? Meestal moet je deze binnen 2 weken tekenen. En na het tekenen van varieert de geldigheid van 2 tot 9 maanden. De overdracht van de woning moet binnen drie maanden na ondertekening bij de notaris plaatsvinden.
De offerte is vervolgens, afhankelijk van de geldverstrekker, twee tot negen maanden geldig tot de passeerdatum aanbreekt. Voor deze datum moet je naar de notaris om de hypotheekakte te tekenen. Anders vervalt de offerte. Je kunt de periode tot de passeerdatum vaak verlengen met enkele maanden.
Een getekende ING-hypotheekofferte is standaard 6,5 maanden geldig.
U bent wel als taxateur verplicht om uw betrokkenheid in de afgelopen 2 jaar bij het te taxeren object (bij de 1e taxatie) in uw 2e rapport op te nemen en daarbij te verklaren op grond van welke overwegingen u de taxatie onafhankelijk uit kunt voeren.
De conclusie is dat de taxaties niet altijd betrouwbaar en onafhankelijk zijn. In bijna 60 procent van de onderzochte gevallen is de taxatiewaarde hoger dan de koopsom, gemiddeld zo'n 5 procent. In een derde van de gevallen is de waarde exact gelijk aan de koopsom.
Nu de huizenprijzen zijn gestegen, kan het interessant zijn om je huis te laten taxeren en een taxatierapport te overleggen aan je geldverstrekker. Omdat de geldverstrekker minder risico loopt bij een hogere woningwaarde, kan je renteopslag mogelijk verlaagd worden.
In theorie is er geen verschil tussen taxatiewaarde en verkoopwaarde. Een taxateur stelt de waarde van een huis vast, dit is het bedrag dat je kunt lenen bij de hypotheekverstrekker. De wet heeft bepaald dat je niet meer dan 100 procent van de woningwaarde mag lenen.
Stel dat je een huis koopt voor de koopsom van € 300.000. Uit de taxatie blijkt dat de woningwaarde € 290.000 bedraagt. Jij krijgt dan maximaal 100% (dus € 290.000) Je hebt echter inclusief bijkomende kosten 106% x € 300.000 = € 318.000 nodig. Je zult dus € 318.000 - € 290.000 = € 28.000 zelf moeten bijleggen.
Taxatie hoger dan koopsom? Dan bestaat er de mogelijkheid om een hogere hypotheek aan te schaffen dan de koopsom. Op deze manier kun je bijkomende kosten van de aankoop of een eventuele verbouwing meefinancieren. Dit is echter niet in alle gevallen mogelijk en hangt af van je hypotheekverstrekker.
In 2018 mag je hypotheek maximaal 100% van de taxatiewaarde van je woning zijn. Bij energiebesparende maatregelen kan dat verhoogd worden. Maar niet iedere geldverstrekker biedt die mogelijkheid. Als de koopsom van je huis gelijk is aan de marktwaarde kun je dus niets meer bijlenen voor bijkomende kosten.
In principe kan je dus niet zomaar een huis kopen onder de marktwaarde. Er zal altijd door de Belastingdienst en een notaris gekeken worden of een woning wel voor een eerlijke prijs is verkocht. Ook als kind kun je van je ouders bijvoorbeeld niet zomaar een huis onder de marktwaarde kopen.
Moet je flink overbieden op een huis en betaal je meer dan het huis volgens de taxateur waard is? Dan moet je dit verschil zelf betalen. Je kunt dit niet meefinancieren in je hypotheek.
Stel, u wilt binnen 3 jaar verhuizen. Maar wat als u constateert dat uw woning minder waard is dan de hypotheek die hierop gevestigd is? Dan is het verstandig om uw aflossingsvrije hypotheek (gedeeltelijk) af te lossen. Een specialist kunt u inzicht geven in de mogelijkheden via een gratis telefonisch Aflosgesprek.
Een taxatierapport is in de meeste gevallen verplicht als je een huis gaat kopen. Dit wordt een gevalideerde taxatie genoemd en deze heb je dan nodig voor de hypotheekaanvraag. Ook als je je huis gaat verzekeren heb je een taxatierapport nodig zodat je weet voor welk bedrag je je huis moet verzekeren.
Een taxateur is een onafhankelijk en gediplomeerd persoon. Deze persoon schat de waarde van de woning. Uiteraard niet zo maar uit de losse pols, maar op basis van een erkend validatiesysteem. Uit de taxatie komt een taxatierapport dat u kunt gebruiken voor aan- en verkoopbeslissingen.