De bedoeling van de wetgever is duidelijk: bestemmingsplannen mogen niet ouder zijn dan 10 jaar en de sanctie is een stimulans om het niet zo ver te laten komen .
Als een gemeente een bestemmingsplan niet tijdig actualiseert en dat bestemmingsplan dus ouder wordt dan tien jaar, mag die gemeente geen leges meer heffen voor vergunningen die op basis van het verouderde bestemmingsplan worden verleend.
Hoe lang is een bestemmingsplan geldig? Een bestemmingsplan heeft een geldigheidsduur van 10 jaar. Na deze periode moet het bestemmingsplan opnieuw worden vastgesteld of geactualiseerd. Dit betekent echter niet dat het bestemmingsplan gedurende deze periode niet kan worden gewijzigd.
Maar let wel: er kleeft een nadeel aan het overgangsrecht gebruik. Het is namelijk alleen geldig ten duur van het nieuwe bestemmingsplan. Komt er te zijner tijd wederom een nieuw bestemmingsplan, dan moet er een besluit worden gemaakt over het strijdig gebruik.
Op 1 januari 2027 moeten gemeenten beschikken over een omgevingsvisie die voldoet aan de eisen van de Omgevingswet. De visie moet worden opgesteld en gepubliceerd met de technische standaard STOP/TPOD. Als het nodig is, kunnen gemeenten tot 1 januari 2025 gebruikmaken van de oude RO standaarden (IMRO).
Het bestemmingsplan was vooral gericht op ruimtelijke ordening en specifieke bestemmingen van grond. Het omgevingsplan groepeert een breder scala aan aspecten, waaronder milieu, water, natuur, cultuurhistorie, en gezondheid.
Voor oude wet- en regelgeving geldt overgangsrecht voor de overgang naar de Omgevingswet. Het gaat om instrumenten in ruim 70 wetten, besluiten en regelingen. Overgangsrecht is van toepassing op onder meer gedoogplicht, vergunning, ontheffing, en diverse plannen en besluiten.
Hoe lang behoud je overgangsrecht? Het overgangsrecht geldt nog tot 1 januari 2044 voor hypotheken die vóór 1 januari 2013 zijn afgesloten. Vanaf 1 januari 2044 is het alleen nog mogelijk om de rente af te trekken voor een annuïteiten- of lineaire hypotheek.
Het bestemmingsplan is een juridisch bindend stuk en geldt voor iedereen, dus voor u als burger, maar ook voor bedrijven en voor de gemeente zelf.
Indien in een regeling geen overgangsrecht wordt opgenomen, heeft deze onmiddellijke (ook wel: exclusieve) werking. Hieraan kunnen bezwaren kleven. In dat geval kan gekozen worden voor terugwerkende kracht (aanwijzingen 5.62 en 5.63) of voor eerbiedigende dan wel uitgestelde werking (aanwijzing 5.64).
Dit plan moet worden ingediend bij de gemeente. Bovendien moet het voldoen aan de eisen, die worden gesteld in het bestemmingsplan en de geldende wet- en regelgeving. Als het plan binnen het beleid van de gemeente past en er geen bezwaren zijn vanuit de omgeving, kan de gemeente het bestemmingsplan wijzigen.
Gemeenten hebben hun bestemmingsplannen nog niet allemaal verwerkt in het omgevingsplan. Daar hebben ze tot 1 januari 2032 de tijd voor. Daarom zijn bestemmingsplannen nu nog als zelfstandig document te bekijken bij Regels op de kaart.
Alles wat u vroeger op ruimtelijkeplannen.nl regelde, regelt u nu bij het Omgevingsloket. Daar vindt u alle geldende ruimtelijke plannen van Nederland.
In het algemeen is dit proces echter erg lang en kostbaar. Alleen de aanvraag om dit te laten doen kan soms al €10.000 kosten. Bij sommige bouwprojecten kan er worden afgeweken van het bestemmingsplan zonder dat het gewijzigd hoeft te worden. Dat kan door een omgevingsvergunning aan te vragen.
Leges zijn retributies voor diensten die door de gemeente worden verleend, vaak gaat het om de aanvraag van vergunningen of documenten. Denk aan bouwvergunningen, paspoorten of een uittreksel uit het bevolkingsregister. Ook activiteiten van het gemeentearchief kunnen in de legesverordening worden geregeld.
Als er geen zienswijze (bezwaar door een externe partij) wordt ingediend kun je rekenen op een half jaar proceduretijd. Maar dat kan zomaar oplopen, zeker als er beroep wordt aangetekend door de personen die ook een zienswijze hebben ingediend. Dan ben je al gauw 35 weken kwijt.
Bent u het niet eens met een bestemmingsplan? Dan kunt u in beroep gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Op de website www.ruimtelijkeplannen.nl kunt u bekijken welk bestemmingsplan van toepassing is op uw perceel. U kunt bestemmingsplannen ook inzien bij de gemeente.
In een bestemmingsplan zijn vaak al een aantal afwijkingsmogelijkheden opgenomen, zoals een afwijking met 10 % van de maximale goothoogte of een afwijking van 1 meter. Meestal zijn er voorwaarden verbonden aan een binnenplanse afwijking. De procedure is hetzelfde als die van een passend plan.
Vanaf 1 januari 2044 vervalt het overgangsrecht en is er alleen nog renteaftrek mogelijk voor een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek. Met deze hypotheekvormen daalt de hypotheekschuld ieder jaar en is de schuld aan het einde van de looptijd volledig afgelost.
Het overgangsrecht is een regeling in bestemmingsplannen die erin voorziet dat oude situaties, die ten tijde van een vorige bestemmingsplan al bestonden, maar die in strijd zijn met het daarop volgende bestemmingsplan, mogen blijven bestaan.
De aflossingsstand geeft aan welk bedrag van de eigenwoningschuld met de stand van de resterende looptijd in maanden u na de vervreemding niet meer gebruikt voor een eigen woning.
Wat is het overgangsrecht? Het overgangsrecht hypotheek houdt in dat de oude hypotheekregels blijven gelden voor jouw eigenwoningschuld, als je op 31 december 2012 al een eigenwoningschuld had. Met de eigenwoningschuld wordt bedoeld de lening die je bent aangegaan voor het kopen (en verbeteren) van je woning.
Oud-vaderlandsrechten zijn rechten die nog wel kunnen bestaan, maar die je nu niet meer kunt vestigen. Dit komt omdat ze nog wel in het Oud Burgerlijk Wetboek stonden, maar niet meer in het Nieuw Burgerlijk Wetboek staan.
Het overgangsrecht is onderling niet overdraagbaar.