Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Stel je open op en achterhaal of jullie de situatie hetzelfde interpreteren. Noem concrete voorbeelden van fouten. Val de collega in ieder geval niet aan op persoonlijke eigenschappen die ten grondslag kunnen liggen aan zijn slechte werk. Je valt dan je collega als persoon aan en niet zijn werk.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.
Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid, zijn zelden of nooit op de werkvloer, hanteren het typische management-taaltje, spelen spelletjes met de budgetten en hebben het standaard druk, druk, druk. Ook in uw organisatie zitten waarschijnlijk managers die niet deugen. En dat kost uw bedrijf smakken geld.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
'Vergeet' bepaalde informatie mee te geven. Verspreid geruchten over medewerkers. Beloon inefficiënte collega's door er sympathieker tegen te zijn en vaker een beroep te doen op hun medewerking. Klaag over het werk van goede werknemers.
Je kan zelf je werkgever voor de rechtbank brengen. Natuurlijk zal je wel de nodige bewijzen nodig hebben om de zaak te kunnen winnen. Het is daarom misschien beter om eerst klacht neer te leggen bij de arbeidsinspectie. Misschien kunnen zij de zaak oplossen of kan er door het onderzoek meer bewijs worden verzameld.
Ga niet tegen iets in en ga je niet verdedigen, maar geef mee op een 'mistige' manier en blijf bij je standpunt. Geef een fout toe zonder daar een drama van te maken. Verdedig je niet tegen kritiek. Probeer er van te leren en lok uit dat de ander de kritiek concretiseert.
Ze zorgen voor schuldgevoelens
Als je van streek bent, kan iemand die je manipuleert proberen je schuldig te laten voelen voor je eigen gevoelens. Zij kunnen je ervan beschuldigen onredelijk te zijn. Tijdens een meningsverschil of ruzie praten ze je ook altijd schuldgevoelens aan.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.