Focus u op het gezamenlijke belang en doe uw werk zo goed mogelijk. Houd alle ongepaste acties en opmerkingen van uw baas bij in een dossier. Slechte bazen komen vaak weg met hun gedrag omdat niemand het registreert. Stuur e-mails naar uw baas met daarin hun eigen opmerkingen en vraag of u die goed begrepen hebt.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Een klacht over bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden of arbeidsuitbuiting kunt u via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie indienen. Ook als u een klacht heeft over het optreden van de Inspectie, kunt u op de website een digitaal contactformulier invullen.
Een goede baas moedigt mensen aan met oprechte, gerichte complimenten, maar is ook niet bang om kritiek te uiten. Ondersteun je personeel in het behalen van persoonlijke carrièredoelen. Je team zal die moeite op prijs stellen en terugbetalen in hun werk. Dé sleutel naar het zijn van een goede baas?
Er is sprake van pesten indien één of meerdere collega's of leidinggevenden herhaaldelijk intimiderend, kleinerend of ander ongewenst gedrag vertonen tegenover u. Belangrijk is hierbij dat het gedrag zich herhaald in de tijd. Een eenmalige gedraging kan niet gezien worden als pesten.
Bied je excuses aan voor je gedrag en de pijn dat dit heeft veroorzaakt bij de ander. Leg uit wat jij nodig hebt en vraag de ander of die hier iets in wil of kan betekenen. Vraag aan de ander, hoe het voor diegene is en wat de ander nodig heeft om op een prettige manier weer verder te kunnen. Zoek naar oplossingen.
Kies een rustige plek uit waar jullie ongestoord kunnen praten en zeg iets als, 'Hé, ik vraag me af waarom je me hebt genegeerd?' Presenteer bewijs dat de ander je heeft genegeerd, zoals het niet reageren op telefoontjes of e-mails, of niet reageren wanneer je iets tegen hem/haar zegt.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Aspecten waaruit de slechte beroepshouding blijkt, zijn onder meer: ongeoorloofde afwezigheid. te laat komen. slapen onder werktijd.
Een negatieve houding uit zich in: passief-agressief gedrag. Vijandig, gesloten, afwijzend en ondermijnend, zonder direct confronterend te zijn.
Klagen kan ook een uiting zijn van betrokkenheid bij het onderwerp en de wens om een bijdrage aan een discussie of probleem te willen leveren. Verzet tegen verandering. Veel mensen vinden veranderingen eng. Klagen is een van de vele manieren om verandering tegen te houden.
Je kan zelf je werkgever voor de rechtbank brengen. Natuurlijk zal je wel de nodige bewijzen nodig hebben om de zaak te kunnen winnen. Het is daarom misschien beter om eerst klacht neer te leggen bij de arbeidsinspectie. Misschien kunnen zij de zaak oplossen of kan er door het onderzoek meer bewijs worden verzameld.
Als u uzelf en uw werkgever u jarenlang heeft uitgeput door stress en spanningen is uw werkgever aansprakelijk en moet een schadevergoeding worden betaald. Stress is iets wat op zich niet verkeerd is. Door stress wordt u alerter in situaties die daar om vragen en waardoor u ook beter presteert.
Een andere nare vorm van pesten is negeren en buitensluiten. De pester met de meelopers doen dan net alsof zij jou niet zien staan. Dan heeft het geen zin om zoals in tip 2 een kort zinnetje als reactie te geven. Probeer dan ook door hun heen te kijken, doe alsof ze niet bestaan.
Negeren als vorm van indirecte weerstand. Iemand negeren betekent in feite: net doen alsof de ander niet bestaat. En hoewel er bij negeren weinig woorden worden gebruikt is de boodschap: 'voor mij ben jij lucht'.