De conducteur zorgt voor de reizigers en let erop dat de trein op tijd vertrekt; de machinist bestuurt de trein. Samen zorgen de machinist en de conducteur ervoor dat de trein veilig kan vertrekken. Iedereen heeft het altijd over de conducteur, maar officieel wordt de functie aan boord de hoofdconducteur genoemd.
De treinconducteur met de hoogste rang, de chef van de trein, heeft in de meeste landen de algehele verantwoordelijkheid voor passagierstreinen. Bij het ontbreken van een conducteur is de machinist zelf chef van de trein. Een zware trein kan twee of meer locomotieven nodig hebben.
Sommigen zijn de armen, daklozen, migrantenarbeiders of immigranten . Ze springen op treinen om van de ene naar de andere plek te komen omdat ze weinig of geen geld hebben en het een gratis manier van vervoer is. De rest van de treinhoppers, hobo's en zwervers zijn de avonturiers.
Machinist. Een machinist is een bestuurder van een spoorvoertuig op het hoofdspoorwegverkeerssysteem of op bijzondere spoorwegen. Machinist is een wettelijk bepaalde veiligheidsfunctie. Er zijn 2 gradaties: machinist met volledige bevoegdheid en machinist met beperkte bevoegdheid.
Als machinist, ook wel treinmachinist genoemd, ben je verantwoordelijk voor het besturen van treinen voor personen- of goederenvervoer, en let je goed op de veiligheid en of de voorschriften worden nageleefd.
Welke beroepen zijn er in en om de trein? In de trein vinden we twee beroepen: de conducteur en de machinist. De conducteur zorgt voor de reizigers en let erop dat de trein op tijd vertrekt; de machinist bestuurt de trein. Samen zorgen de machinist en de conducteur ervoor dat de trein veilig kan vertrekken.
Het gemiddelde salaris van een Treinmachinist in Nederland in 2025 is € 2.894 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.714 en de bovengrens bij € 3.073. Lees meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot Treinmachinist de moeite waard is.
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Bijvoorbeeld de rails, wissels en beveiligingssystemen. Maar ook de stations en perrons. Daarnaast coördineert ProRail het verkeer op het spoor en de loop van alle personen- en goederentreinen.
wat is een conducteur? Een conducteur is iemand die een trein-, bus- of tramrit veilig laat verlopen. Je controleert niet alleen vervoersbewijzen, maar je geeft reizigers ook informatie over hun reis. Dit doe je via de intercom of gewoon persoonlijk!
Sinds ruim een jaar kan de Inspectie Leefomgeving en Transport een machinist persoonlijk een boete opleggen. De NS heeft nog geen protocol voor zo'n situatie en vindt de boete te zwaar. Daarom betaalt de NS het bedrag voor de medewerker.
Het personeel in een passagierstrein bestaat uit twee groepen: het treinpersoneel , dat verantwoordelijk is voor de bediening van de trein (de conducteur en de machinist), en het boordpersoneel, dat de rijtuigen, restauratiewagons en slaapwagons bemant en voor de behoeften van de passagiers zorgt.
HODOPHILES . Van mensen die graag reizen wordt vaak gezegd dat ze een reislust hebben, maar het kan ook gewoon een hodophile zijn. Dit oude Griekse woord betekent simpelweg 'iemand die graag reist' en degenen die dat zijn, weten dat.
Normaal gesproken wordt iemand die in een trein zit een passagier genoemd.
Je kind (onder de 12 jaar) reist dus zonder ticket met je mee. Ze kunnen ook alleen reizen zonder ticket met de Grote Gezinnen-kaart.
Happy Trip is een gastenvoordeel die je aan je klanten kan aanbieden om goedkoop, duurzaam en comfortabel naar je logies te komen. Wanneer je Happy Trip-partner bent kunnen gasten een overnachting boeken via de website van Happy Trip of rechtstreeks bij jou.
De verantwoordelijkheden van een conducteur of bewaker omvatten doorgaans het volgende: ervoor zorgen dat de trein de toepasselijke veiligheidsregels en -praktijken volgt. ervoor zorgen dat de trein op schema blijft vanaf de stations. elektrisch bediende deuren openen en sluiten.
Iedereen die als conducteur of medewerker Veiligheid & Service bij NS wil werken, volgt onder andere een boa-opleiding van elf weken en doet daarna het boa-examen voor de openbaar vervoer sector.
Als treinbegeleider bij NMBS ben je zoveel meer dan een 'kaartjesknipper'. Je zorgt voor de veiligheid van je reizigers aan boord en bent bereikbaar om extra informatie te geven.
Als spoorwegbeheerder werkt ProRail heel nauw samen met NS: veruit de grootste reizigersvervoerder die gebruikmaakt van ons netwerk.
Om als treinverkeersleider aan de slag te kunnen heb je minimaal een afgeronde opleiding MBO of HAVO nodig. Daarnaast moet je uiteraard stressbestendig zijn, logisch kunnen denken en goed kunnen communiceren. ProRail verzorgt de interne opleiding tot treinverkeersleider (waarbij je al gewoon je salaris krijgt).
NS (Nederlandse Spoorwegen) is een Nederlands spoorwegbedrijf.
Opleiding tot machinist
De leerling heeft een vmbo-diploma (kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg, overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 of beroepsopleiding niveau 2 of een gelijkwaardige vooropleiding). De leerling is op 1 oktober 16 jaar van het schooljaar waarin de opleiding begint.
Na het afronden van de laatste lesperiode op de Politieacademie krijg je een vaste aanstelling in schaal 6 met bijhorend salaris tussen € 2.744,- en € 3.312,- (peildatum juli 2024). Je hebt je diploma op mbo 4-niveau voor de tweejarige politieopleiding behaald en gaat als agent aan de slag.
Het gemiddelde salaris voor een vuilnisman (m/v) in Nederland is € 14,97 per uur. 295 salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 29 januari 2025.