Algemene vragen kunt u direct in de chat aan een van onze medewerkers stellen. Voor vragen waarvoor wij uw persoonlijke gegevens nodig hebben, logt u eerst in op Mijn UWV en klikt daarna op het chat-icoon.
Wij checken gegevens die u doorgeeft bij de aanvraag van een uitkering. Ook vergelijken wij de gegevens die wij van u hebben met die van de Belastingdienst of de gemeente. Daarnaast controleren we telefonisch. Ook is het mogelijk dat een inspecteur uw werkplek bezoekt of bij u thuis komt.
Wij controleren minimaal 1 keer per 2 jaar. Als wij signalen ontvangen over een onjuiste uitvoering van de Ziektewet, besluiten wij soms om eerder te controleren. Wij houden contact met u over de eventuele verbeteringen die u uitvoert. Zo controleren wij of u deze juist uitvoert.
Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. Houd tijdens het bellen uw burgerservicenummer bij de hand. Dan kunnen wij u sneller helpen.
Via een telefonische controle gaan wij na of u de juiste informatie over uzelf en uw situatie doorgeeft. En we controleren of u alle wijzigingen in uw situatie doorgeeft en of u dit op tijd doet. Ook controleren we of u zich houdt aan uw plichten om te re-integreren en actief te solliciteren.
UWV zal nooit contact met u opnemen via deze bronnen. Wij verzamelen hieruit alleen informatie die invloed kan hebben op uw recht op uw uitkering. Daarom controleren wij ook regelmatig via IP-adressen of u onder andere in of buiten Nederland bent.
Via de Belastingdienst krijgen wij gegevens over arbeidsverleden en loon. Wij gebruiken deze gegevens bijvoorbeeld om de duur en hoogte van een uitkering te berekenen. U kunt een overzicht van uw gegevens bekijken via Mijn UWV bij 'Persoonlijke gegevens'. Dit overzicht heet het verzekeringsbericht.
Als klanten zich toch niet aan de regels houden, proberen we dat tijdig te signaleren zodat zij niet onnodig worden geconfronteerd met de vervelende gevolgen van een overtreding. We onderzoeken ook systematisch waarom mensen regels overtreden.
Een medewerker van UWV belt u in de volgende situaties binnen 3 dagen na uw ziekmelding: Als u niet weet wanneer u weer beter bent. Als u verwacht langer ziek te zijn dan 1 week.
Wij gebruiken alleen de persoonsgegevens die we echt nodig hebben. Bijvoorbeeld waar u heeft gewerkt, hoelang, en wat u verdiende. Zo beslissen we of u een uitkering kunt krijgen en wat de hoogte is. Met de gegevens over uw gezondheid bepalen we bijvoorbeeld in welke mate u arbeidsongeschikt bent.
Het UWV controleert alle ontslagprocedures en bekijkt of mensen recht hebben op een WW-uitkering, hoe hoog deze moet zijn en hoe lang deze maximaal mag duren. UWV regelt alle werknemersuitkeringen. Als u wordt ontslagen heeft u in de meeste gevallen recht op een WW-uitkering.
Bij een netwerkgesprek deelt u ervaringen, tips en adviezen. Zo helpt u elkaar. Noteer wel de naam en functie van uw gesprekspartner. Dan kunt u deze doorgeven aan UWV als sollicitatieactiviteit.
Een verzekeringsarts van het UWV heeft ook een medisch beroepsgeheim en kan om jouw medische gegevens vragen. Dit kan nodig zijn om een helder en volledig beeld te krijgen van jouw situatie, bijvoorbeeld voor de WIA (her-)beoordeling.
Ook als oudere werkloze heeft u een sollicitatieplicht. Behalve als u binnen 1 jaar de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Dan hoeft u niet meer te solliciteren. Als u dat wilt, mag u wel blijven zoeken naar werk.
U heeft recht op maximaal 20 vakantiedagen per kalenderjaar. Als u binnen 1 jaar de AOW-leeftijd bereikt, dan heeft u recht op maximaal 65 dagen. Een kalenderjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.
Sociale partners, werkgevers en werknemers mogen de duur van de WW aanvullen tot maximaal 38 maanden. Zij mogen dit in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) afspreken.
De WW wordt gefinancierd met de premies die sinds 2009 uitsluitend door de werkgevers worden betaald in de vorm van premie aan het sectorfonds en een premie aan het Algemene Werkloosheidsfonds (Awf).
Wat houdt bijstandsfraude in? Bijstandsfraude betekent dat u tegen de gemeente niet eerlijk bent over uw (financiële) situatie. En hierdoor onterecht (teveel) geld krijgt.
De beoordeling door de verzekeringsarts
Het gesprek duurt ongeveer een uur. Soms doet de verzekeringsarts ook een kort lichamelijk onderzoek.
Als Themaonderzoeker is je doel om mogelijke fraude op te sporen. Een themaonderzoeker in een O&A team heeft als doel om fraudefenomenen te onderzoeken en deze te valideren door middel van data en individueel onderzoek. Deze meldingen komen vanuit data van de RI-afdeling (risk & intelligence).
U krijgt de Ziektewet-uitkering maximaal 2 jaar (104 weken). Uw Ziektewet-uitkering stopt als u volgens ons uw oude werk weer kunt doen.
Na afloop van iedere maand staat op Mijn UWV en in de UWV-app een Inkomstenopgave voor u klaar. Hiermee geeft u aan ons door of u inkomsten heeft gehad. Ook als u geen inkomsten had, geeft u dit aan ons door. U heeft daar tot het eind van de maand de tijd voor.
Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor loonstroken, sollicitatiebrieven en arbeidsovereenkomsten.