Voordat je daadwerkelijk invoegt, kijk je eerst in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder.Hierna geef je pas richting aan met je signaleringslicht c.q. signaalverlichting. Het is belangrijk om direct na het invoegen de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Ook bij het uitvoegen geef je richting aan.
Bestuurders zijn verplicht de richting te volgen die de voorsorteerstrook aangeeft. Vanaf deze positie mag je niet van rijstrook wisselen. Je ziet dit aan de ononderbroken witte belijning. Kijk ver vooruit en begin vroeg met handelen.
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Bij de meeste auto's bevindt de richtingaanwijzerhendel zich links van het stuur. Als u de hendel omhoog zet, betekent dit dat u naar rechts moet afslaan en als u hem omlaag zet , betekent dit dat u naar links moet afslaan. Uw richtingaanwijzer moet na een bocht of rijstrookwisseling uitgaan, maar als dat niet gebeurt, moet u hem zo snel mogelijk handmatig uitschakelen.
Voordat je daadwerkelijk invoegt, kijk je eerst in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Hierna geef je pas richting aan met je signaleringslicht c.q. signaalverlichting. Het is belangrijk om direct na het invoegen de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Ook bij het uitvoegen geef je richting aan.
Boete voor geen richting aangeven is 120 euro
Er kunnen immers andere weggebruikers in je dode hoek zitten. Ook al geef je richting aan, dat betekent nog niet dat de andere verkeersdeelnemers dat ook zien. De boete bij het van richting veranderen zonder richtingaanwijzer bedraagt sinds begin dit jaar 120 euro.
Invoegen is een bijzondere verrichting. Wie wil invoegen, moet dus altijd voorrang verlenen aan bestuurders die op de doorgaande rijbaan rijden. Soms is een invoegstrook tegelijkertijd ook een uitvoegstrook. Dit heet ook wel een weefvak.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Als de verlichting van de auto snel gaat knipperen is de stroomafname te laag. U zou als eerste kunnen controleren hoeveel watt de lampjes zijn. De auto gaat uit van 21 Watt. Als er per ongeluk 5 Watt is gemonteerd (of als er misschien toch led-verlichting in zit) krijg je dit verschijnsel.
Aanrijding invoegende en uitvoegende auto
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart. Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).
Van rijstrook veranderen wordt altijd als een manoeuvre beschouwd. Dit betekent dat je steeds voorrang moet verlenen aan de auto's of andere weggebruikers die op de rijstrook rijden waar je wilt invoegen.
Bij het invoegen en uitvoegen moet een bestuurder al het andere verkeer voorrang verlenen. De invoegende bestuurder betaalt meestal de schade die ontstaat door een aanrijding bij het invoegen. U krijgt een letselschadevergoeding als een ander aansprakelijk is voor een aanrijding bij het in- of uitvoegen.
Ritsen op doorgaande rijstrook
Bij het samengaan van twee rijstroken kan een van beide rijstroken doorlopen. De bestuurders ritsen dan op een doorgaande rijstrook. Dit betekent dat slechts een van beide bestuurders bij het ritsen invoegt. De invoegende bestuurders moeten dan voorrang verlenen aan al het andere verkeer.
Bestuurders van een auto moeten aangeven dat zij willen wegrijden door de richtingaanwijzer aan te zetten. In deze situatie moet de automobilist eerst voorrang geven aan de passerende fietsers. Pas als er niemand meer aankomt, kan de automobilist wegrijden.
Geen autogordel dragen: 180 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 300 euro. Door rood licht rijden: 300 euro. Negeren rood kruis: hoogte boete wordt vastgesteld door officier van justitie.
Maar je ziet het niet alleen bij rotondes, ook bij afslaan of stoppen weet niet iedereen de richtingaanwijzer te vinden. Het is echter wel verplicht. Je moet een teken met je richtingaanwijzer geven als je: Weg wilt rijden.
Pas je snelheid aan: Probeer je snelheid te matchen met het verkeer op de snelweg. Te langzaam invoegen kan gevaarlijk zijn. Te snel invoegen kan tot paniekreacties leiden. Gebruik je richtingaanwijzer: Geef tijdig en duidelijk aan dat je wilt invoegen, ongeveer 300 meter voor het invoegen.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is“. Het gebruik van de richtingaanwijzers is dus verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing, zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.
Invoegen is een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto's even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht.