Probeer de tijdrit zo goed mogelijk te verdelen, te hard starten zal er voor zorgen dat je het laatste deel in moet leveren. Start je te langzaam dan haal je de verloren tijd nooit meer in. Verdelen is dus het sleutelwoord. En alleen door het te doen leer je hoe je het beste je wedstrijden kan indelen.
Varieer intervallen van 30 tot 40-45 seconden met een arbeidsrustverhouding van 2:1. Start met een training van 3 sets van 13×30 seconden op je 5 minuten waarde, met 15 seconden rust tussendoor. Neem 5 minuten pauze tussen de setjes door. Als dat lukt kun je overstappen op intervallen van 40/20 of zelfs 45/15.
Bij een tijdrit vertrekken de rijders individueel met een vast interval ertussen en moeten zij een parcours zo snel mogelijk afleggen. Het is hierbij niet toegestaan te stayeren, dat wil zeggen dicht achter een andere renner rijden.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Tijdrit frame
Alles bij elkaar is met aanpassingen ongeveer 75 watt te winnen, dat is natuurlijk enorm veel. Dit komt neer op ongeveer 22-24% minder luchtweerstand en houdt in dat wanneer je met een gewone racefiets 40 km/h kan rijden je met een tijdritfiets tot de 43-44 km/h kan komen.
Een tijdritframe is oncomfortabel stijf, de geometrie is te steil om een hele dag op door te brengen, en de wendbaarheid is (door de geometrie) een stuk minder. Tijdritsturen en volle wielen zijn verboden in wegwedstrijden, en de frames zijn nog een stukje zwaarder meestal (dus zeker niet lichter).
Bij een snelheid van 40 km/h is het aandeel van de rolweerstand in zijn totale vermogen dus 36,5/300 = 12,1%. In de grafiek zien we dat de rolweerstand van Snelle Eddy in de praktijk kan variëren van 10-55 Watt.
De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht. Het weglaten van de kenmerkende Bianchi-groene (celeste) lak bespaart al snel 120 gram, zegt ploegleider Jan Boven. De tijdritfietsen blijven vandaag in de vrachtauto.
Wat is het voordeel van een tijdritfiets? Het grootste voordeel van een tijdritfiets is dus dat je met minder kracht je harder kan fietsen. Maar dat is niet helemaal zonder mitsen en maren. De houding op een tijdritfiets is dermate agressief dat je niet lang zo diep kan zitten.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Hoe lang moet ik op kop blijven rijden? Iedereen houdt ervan om de grote man of vrouw te zijn, maar als je jezelf te veel uitput door vaak en lang op kop te rijden, kan het zijn dat je later zonder pardon moet lossen. Zorg dat je met je groep in een ritme komt waarbij iedereen maximaal twee minuten op kop rijdt.
Tijdens een ploegentijdrit wordt er met meerdere renners gereden en is het zaak om elkaar zoveel mogelijk uit de wind te houden. De tijd van de derde of vierde renner telt vaak, zodat er als team gefinisht wordt.
De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. De fiets is vergelijkbaar met sportieve tourfietsen met derailleurversnellingen.
Weggewerkte remmen op de tijdritfiets
Waar de remmen van een traditionele racefiets meestal zichtbaar voor- en achterop de fiets zitten. Zijn deze bij een tijdritfiets vaak verstopt in de fiets. De meest voorkomende plekken waar remmen verstop worden zijn achter de voorvork en onderaan het bracket.
De geometrie van een tijdritfiets is anders dan die van een normale racefiets. Met een ligtstuurtje en andere wielen win je wel tijd maar het voornaamste verschil tussen een tijdritfiets en een normale racefiets is de zitpositie (verder naar voren) en dat komt toch grotendeels voort uit het frame.
Triathlonfietsen hebben daarom vaak, ten opzichte van tijdritfietsen, een steilere zitbuis die de heupen meer naar voren duwt. Hierdoor worden je bovenbeenspieren (quadriceps en hamstrings) iets meer gespaard voor het hardlopen. Triathlonfietsen hebben vaak een iets wijdere en hogere stuur set-up.
Door met een minimum aan zadelpen rond te rijden, kan je al snel acht à tien centimeter wegzagen. Deze gewichtsbesparingsmaatregel is nagenoeg gratis. Enkel een zaag, een beetje tape en de nodige kunde en jouw fiets wordt met de zaagbeweging lichter.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
FTP gedeeld door Gewicht
Een Tour de France prof heeft ongeveer een FTP tussen de 5,5 Watt/kg en 6,5 Watt/kg (voor de klassementswinnaar). Een ongetraind iemand zit meestal tussen de 1,5 tot 2 Watt/kg bij mannen en 1,3 tot 1,7 Watt/kg bij vrouwen.
Tot slot levert de tweevoudig winnaar van De Ronde in de indrukwekkende eindsprint zijn maximale vermogen – niet geheel verrassend – van de hele wedstrijd: 1406 watt. Gedurende de 14 seconden die zijn sprint duurde, trapte hij gemiddeld 1.136 watt.
'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.