De enige mogelijkheid om brand in een elektrisch voertuig te blussen, is het gebruik van veel water. Heel veel. Maar op veel plekken, zoals langs de snelweg, heb je niet zomaar duizenden liters water voorhanden. Bergers gebruiken verschillende maten containers als dompelbak om een accupakket onder water te zetten.
Vliegt een accupakket in brand, dan kan het wel 24 uur duren voordat alle cellen zijn afgekoeld en de kettingreactie is gestopt. Blussen is geen optie, alleen een dompelbak vol met water werkt om een nieuwe brand te voorkomen. De auto moet 24 uur onder water blijven, voordat de hulpdiensten verder gaan met opruimen.
Blussen is een probleem
Het blussen van elektrische auto's is het grootste probleem. Door de aanwezigheid van batterijen in de auto's kan de brand steeds opnieuw worden aangewakkerd. Ook na het blussen moeten de auto's langdurig ondergedompeld worden in speciale containers, om opnieuw ontbranden te voorkomen.
Blus met een sproeischuimblusser of een CO²-blusser
Voor het veilig blussen van een elektriciteitsbrand kun je een sproeischuimblusser of een CO²-blusser gebruiken. Sproeischuim is niet elektrisch geleidend en dus veilig voor de gebruiker. Ook in de CO²-blusser zit niet geleidend gas.
Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto's minstens zo brandveilig als conventionele auto's. Ze zijn echter relatief nieuw en liggen daarom vaker onder een vergrootglas. Elektrisch rijden: hoe begin je eraan?
Maar wanneer de wagen voor een lange periode hoge temperaturen moet doorstaan, dan kan dit een invloed hebben op de levensduur. Te snel optrekken of remmen is geen goed idee.Dit zorgt voor een lokale overhitting in de batterij. Te veel snelladen moet je vermijden.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors.
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Effectiviteit: Poederblussers zijn effectiever bij het blussen van branden van klasse C dan schuimblussers. Schuimblussers zijn echter effectiever bij het blussen van branden van klasse A en B. Nevenschade: Poederblussers kunnen nevenschade veroorzaken, terwijl schuimblussers dat niet doen.
Brandklasse F vet en olie branden
In deze brandklasse mag u nooit met water blussen. Een brandklasse f brand met water blussen is zeer gevaarlijk.
'Lithium-ion branden zijn zeer moeilijk, bijna niet te blussen. Deze batterijen zitten vaak heel goed ingekapseld, al of niet tussen metalen beschermplaten zoals vb. bij wagens, zodat je er heel moeilijk met jouw blusmiddel bij raakt. Je zal met water of een schuimblusser de vlam tijdelijk kunnen doven.
De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is onlangs twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk.
Snel zelf blussen
Het is raadzaam een blusdeken en een sproeischuimblusser van 6 liter in huis te hebben. Met de blusdeken kunt u kleine brandjes snel afdekken en smoren. Bijvoorbeeld in de keuken. Gebruik geen water of blusdeken voor het blussen van vet of olie of een brandend elektrisch apparaat.
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Meestal is dat onder de passagiersstoel. In elk geval is het belangrijk om de brandblusser te bevestigen binnen handbereik van de bestuurder. Het brandblusapparaat in de auto hoort verplicht in een beugel te zitten. Want je wil je brandblusser vast niet door de voorruit katapulteren bij een trap op de rem.
Hoe blus je een elektrische auto? Een elektrische autobrand kan het beste geblust worden met een lithium batterij brandblusser. Een lithium batterij brandblusser is speciaal ontwikkeld voor lithium accu's. Een lithium batterij brandblusser bevat isolerende eigenschappen en een brandwerende coating.
Vocht en elektronische apparaten gaan niet samen. In het ergste geval kan het schuim (op termijn) voor kortsluiting zorgen. Het poeder is echter niet elektrisch geleidend, dus het is technisch wel mogelijk om elektrabranden te blussen. De apparatuur is na blussing alleen onherstelbaar beschadigd.
Een kooldioxideblusser is te herkennen aan een zwarte koker aan het einde van de slang. Het voordeel van dit type brandblusser is dat het geen reststoffen achterlaat. Daarom is de blusser geschikt voor het blussen van elektrische apparatuur en vlam in de pan.
Een brandende fietsaccu is zeer moeilijk te blussen omdat de Li-Ion cellen verpakt zitten in een stevige kunststof of aluminium behuizing. Met een brandblussers met een hoge A-rating kunnen vlammen aan de buitenkant doeltreffend gedoofd worden, maar het is moeilijk om de aangetaste Li-Ion cellen in de accu te bereiken.
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer! Verder is onderhoud belangrijk.
Een batterijbrand kan ontstaan door kortsluiting in de batterij, wat leidt tot een thermische reactie, ook wel bekend als “thermal runaway”. Bij deze reactie bouwt de temperatuur zich langzaam op en ontwikkelen de cellen in de batterij warmte.
Benieuwd wat de beste elektrische auto's van 2023 zijn? Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onderzocht het voor de verkiezing EV van het jaar 2023. In het middensegment is de Peugeot e-208 tot winnaar uitgeroepen. De Kia EV6 heeft gewonnen in het hoge segment.
Pas sinds tien á twaalf jaar worden er op grote schaal elektrische auto's geproduceerd. Qua kilometerstand is gebleken dat een elektrische auto wel heel lang mee kan gaan. Al met al ziet het er dus gunstig uit voor de levensduur van elektrische auto's.