Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen.Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Asfalt kan elke doe-het-zelver tegenwoordig zelf herstellen. Voor het asfalteren van opritten en paden gebruikt men bitumen. Dit is een soort asfaltmengsel bestaande uit ruwe aardolie.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca. 50 graden is het overrijdbaar. Meestal is dat binnen een of twee uur.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Europese classificatie van asfaltmengsels
Asfaltbeton (asphalt concrete) Asfaltmengsels voor dunne lagen (asphalt concrete for very thin layers) Warmgewalst asfalt (hot rolled asphalt) Zacht asfalt (soft asphalt)
Omslagfoto: Het wegdek van autowegen is meestal gemaakt van asfalt. Mengsel van zand, grind, vulstof en zwarte olie (asfaltbitumen). Straatstenen. Verharde weg 6 Een weg bedekt met klinkers, asfalt of beton.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Is het te asfalteren terrein egaal en stabiel? Dan kunnen we deze ondergrond gebruiken als basis en hier een laag asfalt overheen leggen. Dit is de goedkoopste optie. De prijs voor het aanleggen van deze nieuwe asfaltlaag is bij grote oppervlaktes al mogelijk vanaf €10,- per m2.
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.
Waterdichte- en scheurremmende laag
SAMI is een hoog gemodificeerde bitumenemulsie dat wordt toegepast als vloeistofdicht membraan. Het aanbrengen van een SAMI-laag zorgt voor een volledig waterdichte- en scheurremmende laag tussen 2 asfaltlagen of asfalt en beton.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Asfalt warmt in de zon bij een buitentemperatuur van 25 graden op tot ruim 50 graden. Bij tropische temperaturen van meer dan 30 graden stijgt de temperatuur van asfalt zelfs tot ruim 60 graden.
De asfaltverharding is de laag op een weg waar verkeer direct overheen rijdt. De asfaltverharding maakt wegen weer of beter begaanbaar. Als deze goed is gelegd kan het voertuig waar het voor bestemd is zonder problemen over de asfaltverharding rijden.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Het vulstofgehalte in het asfalt- mengsel bestaat uit 'eigen stof' en toegevoegd (fabrieks)vulstof. De vulstof geeft stabiliteit aan bitumen tijdens de verwerking aan het asfalt- mengsel in de gebruiksfase. Het vergroot de samenhang van het mengsel via de vulling van de opbouw van het mineraal aggregaat.