Aanpassingen aan uitlaatsysteem De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt. Laat u de dempers vervangen, dan kan dit ervoor zorgen dat er meer geluid doorgelaten wordt. Door deze ingreep krijg u dan dus een zwaarder geluid uit de uitlaat van uw auto.
Een bypass uitlaat laten plaatsen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen om de autodemper heen geleidt zullen worden. Dit zorgt ervoor dat het geluid uit de uitlaat dieper en harder eruit komt. Bij het plaatsen van een bypass zal er een stuk RVS buis om uw uitlaat dempers heen gemonteerd worden.
Gebruik een 0,38 inch (0,95 cm) kobalt-gepunte boor om 6-8 kleine gaten in de pijp tussen de demper en katalysator te boren . Deze gaten laten geluidsgolven ontsnappen voordat ze de demper bereiken, waardoor uw auto een agressiever geluid krijgt.
Met een Active Sound Booster systeem kun je de uitlaat van iedere auto laten klinken als een stoere V6 of V8 motor. Het maakt niet uit welk uitlaatsysteem er onder je auto zit. Met een sound booster kan het geluid van een krachtige sportuitlaat gecreëerd worden zonder de hoge kosten.
De uitlaat veroorzaakt een tegendruk in de luchtstroom. Deze weerstand kost vermogen van de motor. Om dus meer vermogen uit de motor te krijgen moet u dus een uitlaat hebben met minder weerstand.
Verbeterd paardenvermogen
Een prestatie-uitlaatsysteem zorgt voor een betere luchtstroom, waardoor de motor meer lucht kan aanzuigen bij elke cyclus . Deze verhoogde luchtinlaat leidt tot een opmerkelijke toename van het motorvermogen. Afhankelijk van het model voertuig kunnen de meeste uitlaatupgrades alleen al een aanzienlijke toename van het vermogen en koppel opleveren.
Een grotere downpipe biedt meer ruimte om uitlaatgassen weg te stuwen voor het motorblok. Dus: des te groter de downpipe, des te hoger de paardenkracht (PK) die de motor produceert. Let er wel op dat de paardenkracht niet enorm kan toenemen bij een aanpassing van het uitlaatsysteem.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal.
Chiptuning is een populaire methode om het vermogen en de prestaties van een auto te verbeteren. Het kan het aantal PK's van een auto verhogen met een gemiddelde toename van 20% tot 40%, afhankelijk van het merk en model van de auto en de staat van de motor.
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Een sound booster imiteert het geluid van een krachtige motor en versterkt dit via een speaker. De soundgenerator maakt het geluid en ontvangt signalen zoals het toerental om het aan te sturen. Ze monteren de speaker meestal bij de uitlaat, zodat het lijkt alsof het geluid uit de uitlaat komt.
Na verloop van tijd kunnen roest en corrosie de demper aantasten , waardoor gaten ontstaan die leiden tot ongewoon luid uitlaatgeluid. Een ander veelvoorkomend probleem met de demper is terugslag, wat optreedt wanneer onverbrande brandstof ontbrandt in het uitlaatsysteem.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Door gaten in de demper van een uitlaatsysteem te boren , kan het geluid van de uitlaat van een voertuig worden versterkt. Door gaten in een demper te boren, kan uitlaatgas van andere plekken ontsnappen, waardoor de uitstoting van uitlaatgeluid veel luider wordt.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Chiptuning kan de betrouwbaarheid van je voertuig aantasten. Wanneer de software wordt aangepast, kunnen er inconsistenties in de motorprestaties optreden, wat kan leiden tot onbetrouwbaarheid en mogelijk vaker pech onderweg. Het is belangrijk dat u de software laat maken door een professional.
U zoekt een auto met goede prestaties. Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel.
Supercharger of turbolader
Deze onderdelen, ook wel geforceerde inductieonderdelen genoemd, persen lucht in de motor van uw auto, waardoor het vermogen en koppel toenemen.
Rij even lang bij je favoriete tuner voor 'pops & bangs', ook wel 'crackle & pop' genoemd. Of in simpel Nederlands: je uitlaat laten ploffen of knallen. Even een overweging voordat je tijdens de jaarwisseling een uur lang gaat revven: de boete voor onnodig geluid maken met een auto is 400 euro in 2021 en 250 in 2022.
Wij noemen dit ook wel Pops & Bangs, Crackles, Burble on overrun of Schubblubbern. De knallen ontstaan wanneer brandstof ontploft in de uitlaat als het gas wordt losgelaten. De technologie is ontwikkeld om de motor op toeren te houden zodra je geen gas meer geeft.
Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Als je vraagt of je de uitlaat rechtstreeks van de turbo naar buiten kunt leiden, dan is het antwoord een volmondig nee. Je hebt een katalysator en een uitlaatdemper nodig om legaal op de weg te rijden.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.
Verkeersboetes met een specifiek boetebedrag:
rijden met een lekkende uitlaat of een te luide uitlaat: 320 euro; rijden in een onverzekerde auto: 400 euro; een auto met bestickering parkeren met als doel reclame te maken: 210 euro.