Dompel de filter in het water. Kneed de filter in je handen als een spons, zodat al het vuil weg gespoeld wordt. Doe dit grondig. Spoel de filter na met schoon (warm) water zodat er geen zeepresten meer achterblijven.
Werkwijze reinigen luchtfilter
Doe drie liter heel heet kraanwater in een emmer en voeg 100 gram reiniger toe aan het water. Dompel het vervuilde filter volledig onder. Laat het filter 10 tot 15 minuten inweken en knijp het filter goed uit totdat al het vuil verdwenen is. Niet wringen!
Je kan ze gewoon omspoelen onder de kraan. Dan droog / schoon blazen met perslucht en vervolgens opnieuw in oliën en klaar.
Om de afsluiting tussen het filter en het filterhuis gegarandeerd lucht en vuildicht te krijgen kun je het beste siliconenkit op de rand van een schoon luchtfilter smeren.
Als u echt in de problemen zit, kunt u gewone motorolie op uw luchtfilter gebruiken. Het is beter dan niets. Als je ouderwets bent, heb je dat waarschijnlijk al vaak gedaan.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt dan als in een centrifuge rondgedraaid waardoor het vuil naar de buitenkant vliegt en in de olie blijft plakken. In deze luchtfilters hoort dus wat olie. In alle andere filters mag u geen vloeibare olie aantreffen.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen.
Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Omdat er stofdeeltjes voorkomen die zo klein zijn dat zij door de porieen van het luchtfilter kunnen dringen. De luchtfilterolie voorkomt dat, doordat deze stofdeeltjes er nu aan blijven kleven.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Laat het filter daarna minstens 24 tot 48 uur drogen. Controleer goed of het filter droog is voordat je hem terugplaatst, anders gaat je stofzuiger kapot.
Wanneer moet ik het luchtfilter vervangen? Het filter vangt vuile deeltjes op en raakt uiteindelijk een keer verstopt. Hoe meer het filter verstopt raakt, hoe minder de motor gaat presteren. Bij de meeste motoren is het verstandig om het filter om de 10.000 kilometer te vervangen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Een luchtfilter is een onderdeel dat erg onderhevig is aan slijtage in de vorm van het zich vullen van verontreinigde stofdeeltjes. Op den duur raakt dit vol en is slecht voor je auto. Om deze reden wordt een luchtfilter vervangen en eens in de zoveel tijd gewisseld.
Het is aan te bevelen om het interieurfilter regelmatig te vervangen. Meestal is dit om de circa 20.000 kilometer of om het jaar. Naarmate het interieurfilter meer kilometers of langere tijd gebruikt is, zal het namelijk steeds meer vervuild raken.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.
Open sportluchtfilters zuigen niet alleen frisse lucht van buiten aan, maar ook de warme lucht uit de motorruimte. Door hogere temperatuur wordt het luchtvolume lager en daardoor een lagere zuurstofverzadiging.
Klassieke motorolie 20W50 (met 1000+ ppm ZDDP). Dit is volgens ons de beste motorolie voor uw luchtgekoelde VW-motor. Zowel voor alle standaard dan wel de licht getunde motoren.
Zonder luchtfilter rijden is inderdaad slecht voor de luchtmassa meter en die kan eventueel stuk gaan. Dat geeft een foutcode en een lampje. De motor gaat dan in noodloop en beschermt de katalysator. Verder is het uiteraard niet al te best voor de gehele motor want er komt ook stof en dergelijke in de motorolie.