Goede productfotografie valt en staat met de achtergrond. Een rustige, het liefst een witte, achtergrond zorgt ervoor dat alle aandacht naar het product gaat. Een rol wit papier en een achterwand waar je je papier op vast kunt maken is een mogelijkheid als je niet beschikt over een lichttent.
Een goede vuistregel is je diafragma in te stellen op f16. Zo zal de overgrote meerderheid van je productfoto's scherp zijn. Kom je niet aan f16 met je camera, schiet dan ook enkele foto's in de automatische stand en evalueer.
Globaal gezien moet je uitgaan van een bedrag van € 4,50 tot € 9,50 per foto. Wil je liever meerdere producten op één foto laten zetten? Dat kan, maar dan komt de prijs per foto hoger te liggen. Vaak rekent de productfotograaf zo'n € 6,50 tot € 11,50 per foto waar meerdere producten op staan.
Daglichtlampen worden al heel lang gebruikt en zijn ideaal voor het maken van portretten of productfoto's. Het voordeel is dat deze lampen relatief goedkoop zijn waardoor je voordelig kennis kan maken met het fotograferen met losse lampen.
Voor productfotografie wordt vaak een 50 mm lens of een 24 mm lens gebruikt. Deze lenzen bepalen dus al vooraf hoe groot het beeld gaat worden. Je kunt hiermee niet in- of uitzoomen. Ik raad je ook aan om een statief aan te schaffen waar je de camera op kunt plaatsen.
Productfotografie is een vorm van fotografie waarbij producten worden vastgelegd voor verschillende doeleinden zoals brochures, catalogi en webshops.
Plaats jouw camera op de gewenste hoogte en hoek en tegenover de fotostudio met de MacroStand. Gebruik de markeringen om de camera van 0 tot 90 ° te positioneren, kies een hoek van 30 °. Je kunt zo juwelen fotograferen en een duikeffect op jouw halskettingen, armbanden en ringen realiseren.
Geslaagde packshots maken: onze tips
Vermijd 'creatieve hoeken', maar breng het product zo realistisch mogelijk in beeld. Fotografeer altijd met indirect licht en vermijd schaduwen. Kies lange sluitertijden voor meer details. Gebruik de zelfontspanner, zodat de camera niet beweegt als je de foto maakt.
Gemiddeld genomen ligt het uurtarief van een fotograaf rond de € 75 per uur. Mijn ervaring is dat de meeste fotografen tussen de € 50 en 150 per uur vragen, dus dat kan nogal verschillen. Veel fotografen werken ook niet met uurtarieven of uurlonen, maar met dagprijzen (day rates).
Fotograaf met weinig ervaring verdient gemiddeld 45 euro per uur. Fotograaf met 3 tot 5 jaar ervaring verdient gemiddeld 85 euro per uur. Fotograaf met 5-10 jaar ervaring verdient gemiddeld 130 euro per uur.
Zo'n uurtarief kan er als volgt uitzien:
Fotograaf met weinig ervaring (particuliere markt), uurtarief van € 30-40 per uur. Fotograaf met weinig ervaring (zakelijke markt), uurtarief van € 40-60 per uur. Fotograaf met 3-5 jaar ervaring (particuliere markt), uurtarief van € 50-100 per uur.
GIMP is volgens sommigen de beste gratis foto editor. Je hebt allerlei geavanceerde mogelijkheden, terwijl je het programma helemaal kosteloos kunt gebruiken. Bovendien is GIMP beschikbaar voor zowel Windows, MacOS als Linux. Ook een groot voordeel.
De belichtingsdriehoek is de samenvattende term voor de drie belangrijkste hoofdinstellingen van fotografie: de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde. Deze drie instellingen bepalen de belichting van je foto en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Voor het mooiste licht moet je foto's nemen tijdens golden hour: het licht net na zonsopgang en net voor zonsondergang. Je neemt ook best zo veel mogelijk foto's, dan is de kans groter dat die ene perfecte foto met het perfecte licht tussen de selectie zit.
Een grijsfilter, ook wel een ND (Neutral Density) filter genoemd, is een lensfilter dat licht tegenhoudt. Dit filter is gemaakt van donker glas. Als je het op je lens plaatst, komt er minder licht binnen op de beeldsensor van je camera. Hierdoor raken je opnamen minder snel overbelicht.
Bij het fotograferen van ringen kun je gebruik maken van verschillende lenzen. Een standaard lens zoals de 24-70 zou goed kunnen werken omdat deze vrij dichtbij de ringen kan komen en toch nog scherp in te stellen is. Deze lens zit vaak al op je camera dus dat scheelt weer extra lenzen mee nemen en wisselen van lenzen.
Professionele uitstraling
Een productfoto is het eerste wat kopers zien. Een professionele uitstraling zorgt voor een betrouwbaar gevoel waardoor bezoekers meer vertrouwen krijgen in uw bedrijf. En meer vertrouwen zorgt voor meer verkopen.