In het zorgplan leg je de voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt vast. Hierbij heb je als zorgverlener niet alleen aandacht voor de persoonlijke verzorging maar kijk je naar alle aspecten die belangrijk zijn voor kwaliteit van leven van een cliënt.
In het zorgplan staan de afspraken die u maakt met uw zorgaanbieder over de invulling van de zorg. Die zorg moet passen bij uw eigen situatie en uw behoeften. Een zorgplan wordt ook wel zorgleefplan of ondersteuningsplan genoemd.
Het zorgleefplan vermeldt de indicatie, een beeld van de zorgvraag, de reële zorgbehoefte en de afgesproken zorg. Daarnaast worden doel, inhoud en tijdstip van de zorg en ondersteuning vastgelegd.
Het zorgleefplan, of ook wel ondersteuningsplan, helpt de cliënt zo te ondersteunen dat hij zijn leven (ondanks ziekte of beperking) zoveel mogelijk kan voortzetten zoals hij dat wil. De voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt zijn het uitgangspunt van het zorgleefplan.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Sinds 1 januari 2008 is het wettelijk verplicht om met elke cliënt een zorgplanbespreking te houden. De verzorgings- en verpleeghuizen en de thuiszorg moeten verplicht een zorgplan opstellen in overleg met de cliënten.
Zorgplan maken
In gesprek met uw zorgverlener bespreekt u uw wensen en behoeften. En uw mogelijkheden en beperkingen. Samen maakt u afspraken over uw zorg. Deze legt de zorgaanbieder vast in een zorgplan.
Een zorgprobleem formuleren geschiedt bij voorkeur als een kort omschreven PES diagnose en het zorgdoel volgens de S.M.A.R.T. -eisen. De acties om het zorgdoel te bereiken worden geformuleerd vanuit de W-vragen (wie, wat, wanneer, en waarom).
De richtlijn maakt duidelijk uit welke onderdelen de verslaglegging moet bestaan, wat wel en niet genoteerd moet worden op welke manier. Ook behandelt de richtlijn de rechten en plichten van de cliënt en de plichten van de hulpverlener. Bij de richtlijn is een praktische samenvattingskaart ontwikkeld.
Formuleer het zorgdoel vanuit de cliënt. De zin begint dan altijd met 'Meneer' of 'Mevrouw'. Daarna volgt datgene wat je samen met de cliënt wilt bereiken. De formulering moet aangeven wat de cliënt en jij samen willen bereiken.
Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013.
Eén verzorgende die in de nacht verantwoordelijk is voor vijftig bewoners, twee verzorgenden overdag op dertig bewoners… regelmatig spreken zowel verzorgenden ig als cliënten en familieleden hun zorgen uit over de minimale bezetting in verpleeghuizen, en de stress en het verantwoordelijkheidsgevoel dat dit met zich ...
De methodiek is bedoeld om samen te bepalen welke kant je op wilt. Je kiest de instrumenten die daarbij horen en kijkt of ze werken. Daarna bepaal je hoe je verder gaat. Zo verken je – ontdekkend, werkend en lerend – je route.
Je moet met je aanvraag een budgetplan meesturen. In een budgetplan leg je uit hoe je je pgb wilt besteden. In een persoonlijk plan beschrijf je je beperkingen, en welke zorg je nodig hebt. In een zorgmomentenoverzicht staat wanneer je zorg nodig hebt en hoelang.
Tijdens de zorgplanbespreking, bespreekt u samen met de zorgaanbieder welke zorg u wilt krijgen. Het kan handig zijn om iemand mee te nemen, bijvoorbeeld een familielid of vriend. U kunt ook aan de onafhankelijk cliëntondersteuner Wlz vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn.
U kunt familieleden of mantelzorgers machtigen om uw zorgplan in te zien. Zij hebben toegang tot gegevens via Carenzorgt. dit is een online portaal speciaal voor familie en mantelzorgers. Via Carenzorgt kunnen zij ook communiceren met de zorg over uw zorgplan.
Samen met hun directe collega's bieden zij zorg 'volgens afspraak'. Ook collega's van andere disciplines en andere organisaties , bijvoorbeeld casemangers dementie, fysiotherapeuten, huisartsen of activiteitenbegeleiders, worden bij die afspraken betrokken.
Deze 4 domeinen bestaan uit de woon-en leefomstandigheden, participatie (het sociale leven van de cliënt), mentaal welbevinden en autonomie, en het lichamelijk welbevinden en gezondheid. Met behulp van de vier domeinen wordt uw levenskwaliteit gewaarborgd.
Wellicht het grootste pluspunt: in Omaha System kun je zowel problemen, interventies als resultaten geclassificeerd vastleggen. Het sturen op resultaten wordt hierdoor een stuk eenvoudiger. Ook gegevens over de zelfredzaamheid van de cliënt en de inzetbaarheid van het steunsysteem kunnen eenduidig worden vastgelegd.