Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Trek mensen in je verhaal
Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet. Schrijf een spannende, verhalende opening.
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een pitch is een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken. Het liefst wil je dat de andere partij laaiend enthousiast wordt van jouw verhaal. Het doel kan van alles zijn: van het binnenslepen van een opdracht tot je collega overhalen om met jouw idee aan de slag te gaan.
De Elevator Pitch is dus een korte krachtige presentatie (+/- 1 min) waarin je prikkelt en enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. De basis voor een Elevator Pitch is zelfkennis. Een pitch kan je voorbereiden, waardoor die op een sollicitatie krachtiger kan overkomen.
Ook deze pitch is een kort verhaal waarin je jezelf voorstelt. Verschil is dat je je verhaal toespitst op de vacature. Je vertelt wie je bent, wat je doet, wat jouw toegevoegde waarde is en wat je ambities zijn (waarom je solliciteert bij het bedrijf en op die specifieke functie.
Voorbeeld antwoord
Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik het heel leuk vind om aan nieuwe dingen te beginnen. Veel mensen zien op tegen verandering, maar ik krijg daar juist energie van. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Zorg ervoor dat alle onderdelen van je presentatie duidelijk gerelateerd zijn aan je kernboodschap. Je publiek – maar jijzelf ook – zal dan beter in staat zijn om jouw verhaal te onthouden. De meeste mensen weten dat oogcontact en een open uitstraling belangrijk zijn tijdens een presentatie.
Om geweldige dia's voor een presentatie te maken, moet je zorgen voor duidelijkheid, bondigheid en visuele aantrekkingskracht. Maak een schets voordat je elke dia aanmaakt, zodat je weet welke informatie je het beste kunt opnemen. Overlaad de dia's niet met tekst of gegevens.
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Hoe stel je jezelf voor met een pakkende introductie
Jij bent niet alleen je baan. Vraag jezelf af wie je bent volgens je vrienden en familie en waar jij zelf voor staat. Zo zeg je niet “Ik ben [functie] bij [bedrijf]” maar bijvoorbeeld “mijn naam is [naam] en ik help mensen/heb een passie voor/sta voor].
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Onderdelen van een elevator pitch
Begin je elevator pitch wanneer mogelijk/relevant met een sprankelende binnenkomer. Iets waarmee je meteen het ijs breekt en de aandacht trekt, bijvoorbeeld een stelling over de actualiteit. What is this? Vertel kort maar krachtig iets over jezelf.