Strategie
In de strategie omschrijf je wie je wilt bereiken en wat, hoe en wanneer je gaat communiceren. Ook de doelstellingen staan in de strategie omschreven. Bij strategie draait het om drie zaken: focus, focus en focus. Geef de strategie ook een naam, bijvoorbeeld de 'Fanstrategie'.
Onder planning van een communicatieplan voorbeeld, verstaan we de volgorde van middelen die ingezet worden om de boodschap aan de doelgroep over te brengen. U kunt de boodschap via media aan de doelgroep overbrengen of via advertenties.
Een matrix waarin wordt aangegeven wat, wanneer, met wie moet worden gecommuniceerd en op welke wijze dat zal geschieden.
De Communicatie Matrix geeft indicaties voor behandeldoelen en stimuleert de samenwerking tussen ouders en professionals. In dit artikel wordt het onderzoeksinstrument beschreven en worden communicatiefuncties en -niveaus uitgelegd.
Het communicatieplan (ook vaak 'marketingcommunicatieplan' genoemd) borduurt voort op het marketingplan. Hierin wordt de marketingcommunicatie uitgewerkt. Er wordt beschreven welke communicatiemiddelen het bedrijf gaat inzetten en alle communicatie-activiteiten worden gepland, beschreven en gebudgetteerd.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
De combinatie van communicatie-instrumenten die wordt ingezet om een boodschap over te brengen op een bepaalde doelgroep. In een goede mix versterken de instrumenten elkaars werking.
Als je een stakeholdersanalyse heb gedaan, is dit een logisch startpunt. In het communicatieplan benoem je de verschillende individuen en organisaties waarmee je wilt communiceren. Vervolgens beschijf je ze bondig en geef je aan wat hun relevantie voor, hun belang bij en hun invloed op het project is.
Communicatie canvas van Wil Michels
Zo is het communicatie canvas ontstaan: een model met twaalf bouwstenen waarmee je eenvoudig en heel visueel een communicatieaanpak kunt beschrijven, analyseren en ontwerpen.
Het interne communicatieplan bevat de doelstellingen, doelgroepen, activiteiten en planning van de interne communicatieafdeling in een bepaalde periode. Vaak wordt het plan aangevuld met een analyse van de huidige situatie, randvoorwaarden voor succes en de verwachte resultaten.
Strategische communicatie is het doelbewuste gebruik van communicatie om een specifiek doel of resultaat te bereiken. Het gaat erom de juiste boodschap aan de juiste persoon (of doelgroep) op het juiste moment via het juiste kanaal te krijgen om een doel te bereiken.
Waarom een communicatieplan? Een communicatieplan maakt inzichtelijk wat een bedrijf met haar communicatie wilt bereiken. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers van je bedrijf de neuzen dezelfde kant op hebben staan en weten naar welke doelen zij toewerken.
Communicatie houdt zich bezig met alle communicatie-uitingen die worden ingezet om het organisatiedoel te behalen. Vaak zijn dit verkoopdoelen, maar doelen kunnen bijvoorbeeld ook met branding te maken hebben (met verkoop als uiteindelijk oogmerk).
Onder communicatiemethoden worden bijvoorbeeld debatten, discussies en dialogen verstaan. Om een debat of discussie in goede banen te leiden kun je de Talking Stick inzetten. Communicatiemethoden met de Talking Stick werven steeds meer populariteit.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Het interne communicatieproces bestaat uit de volgende stappen: Je ontvangt een boodschap die bestaat uit allerlei signalen. Elk signaal roept herinneringen, gedachten, gevoelens én emoties op. Je herinneringen, gedachten en gevoelens – dat wat je weet, denkt en voelt – bepalen de boodschap die je zendt.
Communicatietheorie verklaart wat er tussen mensen gebeurt. Axioma: je kunt niet niet communiceren. Daaruit volgt: je kunt je niet niet gedragen. Gedrag is onze buitenkant.
Een communicatiestrategie is jouw houvast voor al je communicatie-activiteiten. Zonder communicatiestrategie is de kans groot dat jouw communicatie-inspanningen onder een dikke laag stof verdwijnen.
Externe communicatie is alle communicatie vanuit een bedrijf of organisatie naar buiten toe. Van persvoorlichting tot crisiscommunicatie en van productlanceringen tot customer service.