Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
Smeer de binnenkant van de nieuwe bougie in met diëlektrisch vet om elektrische ruis en interferentie te voorkomen. Zorg ervoor dat er geen vet op de midden- of zij-elektroden komt.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies. Motorregeleenheid schakelt in noodloop.
Stap 3: Zet oftewel de momentsleutel met de bougiedop op het door de fabrikant aangegeven draaimoment en draai de bout zo lang vast totdat deze “doorslipt” of hanteer volgende vuistregel: – Gaat het om een bougie met een dichtingsring, draait u de moer na het met de hand vastschroeven nog eens ongeveer 90˚m verder.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.
Bougiekabels zijn belangrijke onderdelen van de auto. Ze hebben grote invloed op de prestaties van de motor omdat de stroom door de kabels wordt geleid. Door de jaren heen zijn bougiekabels verbeterd, tegenwoordig kunnen de bougiekabels wel 25.000 tot 100.000 kilometer mee.
Warmtegraad: Het is belangrijk dat de centrale elektrode de juiste temperatuur heeft. Als de temperatuur te laag is, vervuilt de bougie en zal de vonk niet zo goed overspringen. De temperatuur mag ook niet te hoog worden, want dan gaat hij gloeien waardoor het mengsel al ontbrand wordt voordat de vonk plaatsvindt.
Plaats de kop rond de bougie en draai de kop linksom. De bougie zou gemakkelijk moeten losdraaien. Als u moeite hebt met het verwijderen van een bougie die te strak is aangedraaid, stop dan voordat u hem afbreekt.
Een bougie bestaat uit twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee 'elektroden' wordt een enorm hoge elektrische spanning van zo'n 30.000 volt gezet, waardoor een vonk overspringt, die het lucht-brandstofmengsel aansteekt.
Een bougiesleutel is een speciale dopsleutel die wordt gebruikt om bougies te verwijderen en te installeren in het motorblok. De bougiesleutel heeft meerdere sleutelwijdtes, 21 millimeter is voor auto's het meest voorkomende. Een bougiesleutel is vaak voorzien van een T-greep.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Wel is waar hetgeen dat uw bougie nat is betekend dat het mengsel niet volledig verbrandt is. Wat kan luiden op een slecht ontstekingstijdstip (bv te laat) of een te weinige ontsteking waardoor het mengsel niet volledig opbrandt maar dit gebeurd zelden. De vonk te zwak daardoor die dooft door compressie.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.