Leerkrachten kunnen het leesplezier bij leerlingen stimuleren, bijvoorbeeld door voorlezen en het inrichten van een aantrekkelijke leeshoek in de klas. Ook ouders kunnen het leesplezier van hun kind vergroten door regelmatig voor te lezen en samen naar de bibliotheek te gaan.
Stimuleer verschillende leesactiviteiten
Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Zorg voor een rijke leeromgeving
Een leesomgeving met een gevarieerd boekenaanbod en aantrekkelijke materialen inspireert leerlingen. Denk aan strips, theaterlezen, prentenboeken, kranten, tijdschriften, gedichten, informatieve boeken en digitale boeken.
Dichtwedstrijden, poëzielessen, poetry slams (wedstrijden op verschillende plaatsen waar dichters hun werk voordragen) en de Poëzieweek; De Literatour tijdens de Boekenweek voor Jongeren. Schrijvers gaan dan op bezoek bij scholen om te vertellen over hun werk en hun boeken; De Jonge Jury.
Leesbevordering is het systematisch en structureel aanbieden van activiteiten met als doel de bereidheid tot lezen, de waardering voor het boek en het plezier in lezen te ontwikkelen.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.
Veel leerlingen lezen graag strips. Stripverhalen bevatten humor en de korte zinnen en dialogen zijn voor zwakke lezers prettig leesbaar. De illustraties ondersteunen het verhaal en prikkelen de nieuwsgierigheid. Dit bevordert het leesplezier.
Kinderen lezen minder omdat ze meer televisiekijken, computerspelletjes spelen of op sociale media actief zijn.
Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Het effectiefst zijn programma's die nadruk leggen op redenen om te lezen, in combinatie met het bevorderen van zelfvertrouwen. Ook het wekken van persoonlijke interesse, aandacht voor de autonomie van de leerling en het stimuleren van samenwerking vergroten het plezier in lezen.
Geleide activiteiten: Bij geleide activiteiten neemt de leerkracht het initiatief voor de activiteit. Dit kunnen allerlei soorten activiteiten zijn: activiteiten in de grote groep, kringactiviteit, spelactiviteiten in de hoeken, instructie.
Zij stellen dat motivatie uiteen valt in intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. In het geval van intrinsieke motivatie leest een leerling omdat hij of zij lezen in zichzelf een leuke, interessante of uitdagende activiteit vindt.
Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
De leerhouding is de aandacht en belangstelling die je kind heeft voor de leerstof. Een goede leerhouding houdt in dat kinderen zich op de leerstof kunnen concentreren en zij hier nieuwsgierig naar zijn. Het stimuleren hiervan betekent dat je je kind motiveert en hierin ondersteunt en aanmoedigt.
Hoe werkt een leesbingo? Een leesbingo is dus ontstaan om leerlingen (en ouders) te stimuleren regelmatig thuis te (oefenen met) lezen. Het maken van leeskilometers staat voorop. Om tijdens de Kinderboekenweek het lezen een extra stimulans te geven kun je deze speciale kaart gebruiken.
Toch leest ruim de helft van de Nederlandse tieners niet of nauwelijks voor hun plezier. Dit kan komen doordat kinderen en adolescenten meer zin hebben in televisie kijken, computerspelletjes of sport. Maar het is ook mogelijk dat negatieve emoties over lezen de oorzaak zijn.
Oefenen op tekstniveau. Regelmatig teksten lezen draagt bij aan het automatiseren van de leesvaardigheid. Een goede technische lezer kan een tekst, ook in stilte vloeiend en met expressie in het hoofd lezen: dit vergroot de kans op tekstbegrip (Perfetti & Stafura, 2014; Willingham, 2017).