Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Goede zorg gaat om de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en als professional voor de relatie tussen jou en je cliënt. Niet verschuilen achter formuliertjes, maar je gedrag onder de loep nemen. 8. Goede zorg draagt bij aan de gezondheid of het welbevinden van je cliënt of patiënt.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Het kwaliteitskader kan ook behoren tot een van de standaarden. Waarom moeten zorgorganisaties hieraan voldoen? Omdat het kwaliteitskader als doel heeft om samen de kwaliteit van zorg te verbeteren en van elkaar leren. Het biedt een kader waarbinnen de gehele zorgsector beweegt.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
De knelpunten doen zich voor op vijf gebieden: passende zorg, informele zorg, het woningaanbod, de samenhang en afstemming in de zorgketen en de hulp(middelen) van de gemeente. Ouderen, naasten en zorgverleners zeggen dat er nu teveel vanuit wordt gegaan dat het sociale netwerk wel een deel van de zorg kan leveren.
Zorginstellingen hebben de keuze uit meerdere kwaliteitsmodellen. Kies voor een model dat het beste past bij de identiteit van de instelling. Er zijn specifiek zorggerichte modellen zoals: HKZ, Keurmerk in de Zorg, Prezo, NIAZ. Er zijn ook niet branche gerichte of sector afhankelijke modellen zoals: ISO en INK.
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Aan informatie kan men veel kwaliteitseisen stellen, zoals: relevantie, klantspecificiteit, toereikendheid, beschikbaarheid, consistentie, aanvaardbaarheid, kwantificeerbaarheid, tijdigheid, presentatievorm, betrouwbaarheid, rechtmatigheid en kostprijs.
Kwaliteitsgerichtheid wil zeggen dat je hoge eisen stelt aan je eigen werk en dat van anderen en voortdurend streeft naar verbetering ervan.
Kwaliteitszorg houdt in: het in kaart brengen en beheersen van werkprocessen en het verbeteren en bijsturen hiervan. Wij hebben kwaliteitseisen geformuleerd, werkprocessen in kaart gebracht, we meten kwaliteit, stellen verbeterpunten vast en plannen verbeteracties.
De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Door de grote toename van producten en diensten is de kwaliteit van die producten in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
Een kwaliteitsmanagementsysteem kun je zien als een soort Business Process Managementsysteem aangezien je met een kwaliteitsmanagementsysteem kwaliteitsprocessen binnen een organisatie gaat automatiseren, analyseren op kritieke punten, monitoren en verbeteren.
Bekende voorbeelden hiervan zijn Lean, TQM, het INK-kwaliteitsmodel en Six Sigma. De belangrijkste principes waarop deze kwaliteitsmanagement modellen zijn gebaseerd zijn: Klantgerichtheid; is een belangrijk principe van kwaliteitsmodellen. Waarbij de klant de definitie van kwaliteit bepaald.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem. Ze lijken heel erg op elkaar, maar toch zijn er een aantal verschillen. Een voedselveiligheidssysteem bevat bijvoorbeeld eisen uit de wetgeving en codex Alimentarius.
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting. Je kunt dus een kwaliteitssysteem hebben zonder dat dit getoetst is.
De afkorting HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Met HKZ certificering toont u aan dat u alle zaken intern goed op orde heeft en constant bezig bent met de verbetering van uw dienstverlening. U maakt de kwaliteit van uw organisatie aantoonbaar.