Dyscalculie is een rekenstoornis. Dyscalculie betekent letterlijk slecht (dys) rekenen (calculie). Bij dyscalculie heeft het kind problemen in het automatiseren van kennis en vaardigheden. Hierbij gaat het met name om het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in strategieën en procedures.
Automatiseren heet ook wel inoefenen. Bij automatiseren oefent een kind om kennis of vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan zijn het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging. Of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.
Tips om te automatiseren en memoriseren
Geef zwakke rekenaars elke dag een verlengde instructie met het gebruik van verschillende getalbeelden zoals rekenrek, kralensnoer of eierdozen. Creëer geen tijdsdruk bij leerlingen die nog moeite hebben met memoriseren. Oefen spelenderwijs.
Automatiseren is rekenhandelingen vrijwel routinematig uitvoeren. Voordat een leerling antwoord geeft op een som voert hij of zij snel enkele 'ingesleten' denkstappen uit. Memoriseren is het uit het hoofd kennen van de antwoorden van sommen.
Deze problemen laten zich zien als automatiseringsproblemen(omkeringen letters/getallen of moeite met tafels) leesproblemen (trage lezers/ moeite met begrijpend lezen)spellingsproblemen en/of rekenproblemen.
Als leerlingen de basisbewerkingen hebben geautomatiseerd, hoeven zij hun werkgeheugen minder te belasten bij het uitrekenen van complexere opgaven. Een groter deel van het geheugen blijft dan beschikbaar voor het uitvoeren van niet-geautomatiseerde rekenhandelingen.
Volgens Page 8 8 de auteurs van de Wereld in Getallen moet aan het einde van groep 4 een tempo van 15 tot 20 keersommen gemiddeld per minuut zijn bereikt. In de loop van groep 5 moet het memoriseren van de tafelproducten worden voltooid.
Met automatiseren bedoelen we het vrijwel routinematig uitvoeren van rekenhandelingen: voordat een antwoord gegeven wordt op een som voert de leerling snel enkele 'ingesleten' denkstappen uit (Freudenthal Instituut, 2008).
Het is dus mogelijk om beter te worden in rekenen door sommen te oefenen, bijvoorbeeld met brain training in de vorm van rekenspelletjes. Op deze manier kan je bijvoorbeeld dagelijks tien minuten op een leuke manier oefenen. Dit kan bijvoorbeeld met onze brain games Buble en Operator, of met een van onze tests.
Signalen die wijzen op dyscalculie
tellen. vaak omkeren van getallen (51 in plaats van 15), cijfers verkeerd schrijven of lezen. moeite blijven houden met de plaatsing van getallen (is 12 meer of minder dan 10?) veel moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een grote rol speelt.
Automatiseren betreft het vrijwel routinematig uitvoeren van rekenhandelingen. Memoriseren1 betreft het 'uit het hoofd kennen' van rekenfeiten. Goede automatisering van basisbewerkingen zorgt ervoor dat het werkgeheugen minder wordt belast bij complexere rekenopgaven.
Dyslexie en hoogbegaafdheid
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, zijn vaak te herkennen aan de volgende signalen: Veel spellingsfouten. Wel goed mondeling taalgebruik, maar schriftelijk wel problemen. Negatief beïnvloede prestaties (verveling, faalangst, enz.)
De uitdaging van het automatiseren
Veel hoogbegaafde leerlingen hebben hier moeite mee. Dit komt omdat zij hun denken op een heel eigen manier ontwikkelen. De meeste kinderen leren vanuit het onthouden en begrijpen van de stof. Van daaruit kunnen ze de stof ook toepassen in andere contexten.
Online rekenen oefenen
Dit kan ook goed zijn als je kind wel goed is in rekenen, blijven oefenen is altijd belangrijk. Online rekenspelletjes zijn een leuke manier om met rekenen te 'spelen'. Tijdens deze spelletjes komt alles aan bod: sommen maken, breuken, oefenen met procenten, tafels en redactiesommen.
Als leerlingen de tafels hebben geautomatiseerd, kunnen ze tafelsommen vlot en foutloos oplossen. Leerlingen hebben dan maximaal twee seconden nodig om een antwoord op te roepen. De automatisering van de tafels zorgt voor ruimte in het werkgeheugen voor andere bewerkingen.
Heel veel sommen oefenen, zal zeker helpen, maar ook een eenvoudig spel met drie verschillende dobbelstenen (één met honderdtallen, één met tientallen en één met eenheden) kan inzicht ontwikkelen in het positionele stelsel en kinderen ook nog eens uitnodigen na te gaan denken over die getallen op de getallenlijn.
Automatiseren van de tafels
Bij automatiseren gaat het erom dat je kind binnen 10 seconden het goede antwoord weet. Hij mag eventueel gebruik maken van een tussenstapje. Hij is nog heel even aan het rekenen voordat hij het antwoord weet. Bij memoriseren wéét je kind het antwoord en zegt dit vlot en goed.
In groep 4 maken kinderen kennis met de tafels. Eerst leren zij inzicht te krijgen in het principe van vermenigvuldigen. Daarna moeten zij de tafels uit hun hoofd leren. De meeste rekenmethodes starten met de tafels één tot en met vijf en tien.
De app is ontwikkeld voor Apple en Android. Tafels leren kan met de app Tafelmonsters. Kinderen moeten monsters de juiste antwoorden geven van rekensommetjes. Hoe beter een speler scoort, des te kleurrijker wordt de omgeving waar de monsters leven.
Automatisering en robots worden al jaren algemeen beschouwd als een goede manier om de efficiëntie te vergroten, of het nou gaat om repetitieve klusjes als grasmaaien, of om het vervangen van mensen in levensgevaarlijke situaties, zoals ontmanteling van explosieven.
Goed kunnen splitsen is namelijk een voorwaarde om te kunnen rekenen met grotere getallen. Splitsen is ook belangrijk bij het automatiseren (het vlot en goed antwoord geven op een som). En automatiseren is weer belangrijk bij het oplossen van grotere en andere sommen (bijvoorbeeld breuken en procenten).
Vriendjes van 10 : Bijv. 10 – 8, 10 – 4, 10 - 7 4. (Bijna) verdwijnsommen : Bijv. 8-8, 9-8, 7-6 Sommen die overblijven en apart aandacht verdienen zijn: 6 + 3, 7 – 3 en 9 – 6.