De lengte van het ventiel is afhankelijk van de velg van je fiets. Heb je een diepe velg (racefiets) dan heb je een langer ventiel nodig. De lengte van een ventiel kan oplopen tot wel 80mm. Een lang ventiel wordt gebruikt voor een diepe velg, bijvoorbeeld een velg van 40mm heeft een 60mm ventiel nodig.
Een te kort ventiel is moeilijk/niet op te pompen. Een te lang ventiel kan gemakkelijker problemen opleveren als er kracht op wordt uitgeoefend door bv een fiets die er net verkeerd tegenaan leunt.
Of je nu op een racefiets, mountainbike, elektrische fiets of een gravelfiets rijdt, je fiets zal meestal een Presta-ventiel of soms een Schrader-ventiel hebben dat uit de velg steekt. Om je banden op te pompen, gebruik je een pomp met een Presta- of Schrader-adapter.
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
Advies voor de binnenband: Schwalbe SV 15 is geschikt voor 28-622, maar past ook nog in een 25-630 band: 105 gr; SV 16 is op zich ook geschikt, maar heeft meer massa (135gr).
Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. Bij velgen wordt de inchmaat nog steeds gebruikt; 26, 27.5, 28 en 29 inch. 28 inch betekent dus een diameter van 28 inch = 28 x 2,54 = 71,12 cm.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Het Franse ventiel is smaller dan de andere fietsventielen en dit maakt het ventiel erg geschikt voor sportvelgen, zoals een wielrenfiets heeft. Het gat in de velg heeft een 2 mm kleinere diameter. Dit resulteert in een sterkere velg dan andere fietsventielen met een grotere diameter.
De lengte van het ventiel is afhankelijk van de velg van je fiets. Heb je een diepe velg (racefiets) dan heb je een langer ventiel nodig. De lengte van een ventiel kan oplopen tot wel 80mm. Een lang ventiel wordt gebruikt voor een diepe velg, bijvoorbeeld een velg van 40mm heeft een 60mm ventiel nodig.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Een Schraderventiel wordt ook wel een Amerikaans ventiel genoemd. Dit is een speciaal soort ventiel dat men name bij mountainbikes wordt toegepast. Verder wordt dit ventiel ook bij speciale andere fietsen toegepast en sommige kinderwagens met luchtbanden.
Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt. Voor de meeste stadsfietsen is dit ongeveer 4 bar.
Een schrader ventiel oppompen
Voor het schrader ventiel gebruik je het grote gat van de fietspomp. Natuurlijk kan je ook een compressor gebruiken. Kijk goed op je fietsband hoeveel bar er maximaal in kan. Bij te hard opgepompte banden loop je het gevaar tijdens een fietsronde opeens een oerknal te horen.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Het moderne Blitzventiel past in dezelfde binnenband en velg als een Dunlopventiel. Het heeft een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Zet het patroon thuis met een vloerpomp op druk en je kunt onderweg je banden oppompen na lekrijden. Een perfecte metgezel bij lekrijden dus; je pompt onderweg makkelijk je band op. Je kunt thuis het patroon onbeperkt vullen met een vloerpomp of compressor.
Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.
Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
Met een Schraderventiel kun je je banden oppompen bij een tankstation, zonder verloopje. In de meeste gevallen stel je de pomp eerst in op de gewenste spanning, het apparaat zal vervolgens zelf je band op die ingestelde spanning brengen. Als je zelf met de hand moet pompen, doe dat dan steeds met kleine pufjes.
Meestal krijg je namelijk een klapband doordat de druk van de binnenband zo hoog wordt dat de buitenband het niet meer aankan. De binnenband kan niet meer verder uitzetten en klapt. Je moet er dus voor zorgen dat je bandenspanning van tevoren al is afgestemd op de situatie.