Een algemene richtlijn is echter om je klanten minimaal één tot drie maanden van tevoren in te lichten. Dit geeft hen voldoende tijd om zich aan te passen aan de nieuwe prijzen, eventuele lopende contracten of abonnementen te herzien, en indien nodig budgettaire aanpassingen te doen.
Het wordt over het algemeen aanbevolen om de prijsverhoging minimaal 4 tot 6 weken van tevoren aan te kondigen, zodat klanten voldoende tijd hebben om zich aan te passen aan de nieuwe prijzen. Het is ook aan te raden om de prijsverhoging niet te vaak door te voeren, om klanten niet te veel te belasten.
Ondernemer of winkel verandert prijs
Prijzen zijn vrij. Als bijvoorbeeld de prijs van een levensmiddel in de supermarkt omhoog gaat, kun je daar niets tegen doen. In de algemene voorwaarden kan een ondernemer opnemen dat hij binnen 3 maanden na het afsluiten van de overeenkomst de prijs mag verhogen.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Door eerlijk te vertellen waarom je een prijsverhoging doorvoert en dat te onderbouwen, geef je de klant de kans om je keuze te begrijpen. Jij bent de baas van je salon, jij bepaalt je prijzen. Is je klant het daar niet mee eens, dan is dat niet je ideale klant. Sta voor je keuze, ongeacht de reactie.
De band tussen de inflatie en jouw uurtarief
In 2022 kwam de inflatie uit rond de 12%. Dat had grote gevolgen voor jouw koopkracht, want je kunt met hetzelfde geld minder kopen. Doe je niets aan je uurtarief, dan verdien je dus in principe minder. De inflatie lag in 2023 en 2024 weer rond de 3%.
Leg uw klanten in een brief zo eerlijk en individueel mogelijk de reden(en) uit voor de komende prijsverhogingen. U hoeft en moet hiervoor geen verontschuldigingen aanbieden. U kunt echter wel een kleine indicatie geven van hoe lang u uw oude prijzen al hanteert.
In Nederland zijn offertes juridisch gezien meestal bindend, tenzij expliciet anders vermeld. Dit betekent dat een klant op de afspraken uit de offerte mag vertrouwen, inclusief de prijs. Toch kunnen er situaties zijn waarin de uiteindelijke factuur afwijkt van de oorspronkelijke offerte.
In 2024 (1 januari 2024 tot 1 januari 2025) is de jaarlijkse huurverhoging maximaal 5,5%. De wet bepaalt dat de toegestane huurverhoging in de vrije sector is gekoppeld aan het laagste percentage van de inflatie en de loonontwikkeling. De loonontwikkeling van december 2022 tot december 2023 was 5,8%.
'Zijn advies is duidelijk: wees transparant over een prijsverhoging en leg duidelijk en ruim van tevoren uit wanneer en waarom de prijzen gaan stijgen. Vermijd daarbij woorden als prijsaanpassing, omdat dergelijke termen de teleurstelling van klanten niet verminderen, maar eerder verergeren.
Het CBS publiceert sinds 1996 twee verschillende cijfers voor inflatie. Een op basis van de consumentenprijsindex (CPI) en een op basis van de geharmoniseerde index van consumentenprijzen (HICP). Consumentengoederen en -diensten in Nederland zijn volgens de HICP in 2023 gemiddeld 4,1 procent duurder geworden.
Recentelijk is er verheugend nieuws gekomen voor kappers in Nederland: de cao voor kappers heeft per 1 juli 2024 een loonverhoging van 12% aangekondigd. Dit is een welverdiende erkenning van het harde werk en toewijding van kappers overal in het land.
Dat doet u best met een aangetekend schrijven. U heeft als verhuurder drie maanden tijd om de indexering aan de huurder te melden. Dat kan ook met terugwerkende kracht tot maximum 3 maanden. Past u de huurprijs aan op 1 november 2021, dan heeft u in principe tot 1 februari 2022 om dit aan de huurder te communiceren.
In 2025 mag de huur voor sociale huurwoningen, woningen in de middenhuur en vrijesectorwoningen omhoog. Vanaf 1 januari 2025 mag de huur voor middenhuurwoningen met maximaal 7,7% omhoog.En voor woningen in de vrije sector mag de huur met maximaal 4,1% omhoog.
Ga snel naar: Inflatiecorrectie: je mag niet opzeggen. Nieuwe wet- of regelgeving: je mag niet opzeggen. Prijsverhoging: je kunt kosteloos opzeggen.
Je betwist de factuur best schriftelijk en gemotiveerd, bij voorkeur met een aangetekende brief, zodat je later bewijs hebt dat je dit gedaan hebt en dat je boodschap is aangekomen. Je kan de factuur uiteraard eerst telefonisch bespreken, maar je bevestigt het gesprek dan best schriftelijk (en gemotiveerd).
Een offerte wordt altijd gegeven voordat het werk begint . Hierin staat hoeveel een klus of project gaat kosten en welke materialen of diensten erbij betrokken zijn. Een factuur komt nadat het werk is voltooid en wanneer de betaling verschuldigd is. Hierin staat ook alles uit de offerte.
Is de offerte wel al aanvaard? Dan mag de verkoper alleen nog de offerte aanpassen of herroepen direct na de aanvaarding. Een vrijblijvende offerte is dus pas bindend, wanneer beide partijen definitief akkoord hebben gegeven op de offerte en hiermee een overeenkomst hebben gesloten.
De inflatie in september 2024 bedraagt 3,06%. Dit is een stijging t.o.v.de maand augustus 2024 (2,86%).
Kies een logisch moment om de prijswijziging door te voeren. Bijvoorbeeld aan het begin van een jaar, kwartaal of maand. Wees transparant: leg eerlijk en duidelijk uit wat de prijsverandering is, per wanneer deze ingaat, waarom de wijziging plaatsvindt en wat de impact is voor klanten.
Bepaal het verschil tussen de nieuwe prijs en de oorspronkelijke prijs: €100 – €75 = €25. Deel het verschil door de oorspronkelijke prijs: €25 / €100 = 0,25. Vermenigvuldig het resultaat met 100: 0,25 x 100 = 25% Het percentage van de verandering in prijs is dus 25%.
"Onder voorbehoud van prijswijzigingen" is te algemeen. U weet dan niet wat u kunt verwachten. Een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk als u het abonnement niet mag opzeggen. De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen.