Oldtimers die in de overgangsregeling mogen zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet vóór 1 november.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
U vraagt of u uw oldtimer ook in de wintermaanden mag gebruiken. Indien u gebruik maakt van de Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar hoeft u geen motorrijtuigenbelasting voor deze auto te betalen en mag u het hele jaar gebruik maken van de auto.
Einde van de oldtimer
Als de plannen van de Vlaamse regering werkelijkheid worden komt er ook een einde aan de hobby en broodwinning van heel wat liefhebbers van oude voertuigen, aangezien tweedehandse wagens met een diesel of benzine vanaf 2030 niet meer ingeschreven zouden mogen worden.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Investeren in een oldtimer is, als je het goed doet, lucratiever dan sparen of beleggen. En het hoeft geen dure Ferrari te zijn. Ook onder een ton worden auto's tegen extreem hoge bedragen verkocht. Het interessantst zijn auto's waarvan de prijs een dieptepunt heeft bereikt of waarvan die voorzichtig weer stijgt.
EU-verbod op auto's met verbrandingsmotor per 2035 krijgt goedkeuring lidstaten. Het voorstel van de Europese Commissie om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor te verbieden, heeft goedkeuring gekregen van de Europese lidstaten in de vorm van de Raad. Dat betekent dat het plan definitief wordt.
Geen of nauwelijks wegenbelasting
Oldtimers die ouder zijn dan veertig jaar zijn volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Dit geldt voor de meeste oldtimers, want de gemiddelde leeftijd is vijftig jaar. Voor wagens die nog niet zo oud zijn, maar wel gebouwd zijn voor 1988, geldt een overgangsregeling.
Als het van de Vlaamse politieke partijen Groen en CD&V afhangt, mag je vanaf 2030 in ons land niet meer op fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel rijden.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij; Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.
1979 is voor liefhebbers van klassieke auto's en oldtimers een belangrijk jaar. In 2019 komen namelijk veel auto's die toen zijn gebouwd in aanmerking voor de oldtimerregeling. Deze oldtimerregeling geldt voor auto's van 40 jaar en ouder. Je krijgt dan vrijstelling en hoeft geen wegenbelasting meer te betalen.