ben je minimaal 21 jaar oud en tussen de 1.58 en 1.90 meter lang. heb je minimaal een havo- of mbo 4-diploma en spreek je goed Engels en Nederlands. heb je geen zichtbare tatoeages, piercings en tandversieringen. kun je tijdens een reservedienst binnen 1 uur op Schiphol zijn.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
De opleiding Steward / Stewardess TUI is fulltime en duurt 1,5 jaar. Naast de theorielessen krijg je les in bijzondere praktijklokalen die de luchthaven en het vliegtuig nabootsen, zoals de mock-up (vliegtuigcabine), het inchecklokaal en onze hangar. Tijdens de opleiding werk je aan thema's, alleen of in groepjes.
Waarom is het noodzakelijk om een bepaalde lengte te hebben? Als je wilt solliciteren voor stewardess heb je een minimale lengte-eis. Dit is om ervoor te zorgen dat het personeel, in geval van een noodgeval, bij het noodmateriaal kan komen.
Zoals hierboven beschreven, kan niet iedereen stewardess worden. Naast de boven gestelde competenties en vaardigheden zijn er ook nog eisen aan de lengte, gewicht en leeftijd. De minimale lengte om het vak stewardess uit te oefenen is 1.57. De sterkte van de ogen moet tussen de -5 en +5 zitten.
Zo mag je bijvoorbeeld geen tatoeage op je voet hebben omdat de klassieke pumps die worden gedragen open zijn aan de bovenkant en zijkant. Je kunt hem trouwens ook niet verbergen met een panty want deze mag een maximale dikte hebben van 15 denier. En ook op de pols is een tatoeage verboden.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Geen extreme kapsels
“Onaanvaardbare kapsels zoals extreme of onnatuurlijke kleuren (bijvoorbeeld: roze of paars) worden niet geaccepteerd. Ook mogen de stewards en stewardessen geen dreadlocks of hanenkammen hebben.”
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Om stewardess te worden moet je minimaal MAVO en een MBO opleiding hebben gedaan. Je moet in ieder geval goed Engels kunnen spreken dus het is handig als je dat in het pakket hebt. Een andere taal is makkelijk, maar hoeft niet perse. Daarna heb je twee mogelijkheden om stewardess te worden.
Hoeveel verdient een Steward (m/v) bij Tui Group in Nederland? Gemiddelde Tui Group-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.759, hetgeen 40% onder het landelijk gemiddelde is.
Een opleiding tot stewardess is niet goedkoop. De kosten van de IATA-opleiding bedragen €3999 inclusief inschrijfgeld, studiemateriaal en examenkosten. Meerdere keren per jaar start er een nieuwe opleiding. In sommige gevallen betaalt de werkgever de opleiding.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
Hoeveel verdient een Steward (m/v) bij KLM in Nederland? Gemiddelde KLM-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.978, hetgeen 33% onder het landelijk gemiddelde is.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
Er wordt namelijk 24 uur per dag, zeven dagen per week gevlogen. Soms begin je overdag met werken en kom je 's avonds laat op de bestemming aan. Soms begin je 's avonds met werken en kom je in de ochtend op de bestemming aan. Een stewardess werkt door de weeks en in de weekenden.
En ja, alle vliegmaatschappijen hebben kledingvoorschriften en bepaalde criteria voor je uiterlijk. Zo zijn zichtbare tattoos en piercings vaak taboe, ook bij KLM. Lang haar moet om hygiënische redenen opgestoken of in een staart zijn en felgekleurde nagellak en een overdosis aan sieraden zijn ook niet toegestaan.”
Het gemiddelde salaris voor een Cabin Crew in regio Dubai, Verenigde Arabische Emiraten is AED 8.000 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Cabin Crew in regio Dubai, Verenigde Arabische Emiraten is AED 15.000, waarbij het bereik uiteenloopt van AED 61 tot AED 84.000.
Als stewardess heb je veel mogelijkheden om te leren en door te groeien. Je leert veel over je zelf en over de ander. Zo leer je hoe je mensen het beste kan aanspreken en kan helpen in bepaalde situaties en je leert ook de dingen die je vooral niet moet doen.
Je haar mag niet in je gezicht vallen en moet vaak naar achter gebonden zitten, tenzij je kort haar hebt. Dit is er om te voorkomen dat er haren in de maaltijden van de passagiers zullen vallen. Bij veel (niet bij alle) luchtvaartmaatschappijen is het de bedoeling dat je make-up op hebt.
Eisen bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
KLM: "De crew moet er goed verzorgd uitzien; dat betekent een uniform, verzorgde make-up (lichte en natuurlijke tinten, geen knalrood) en opgestoken haar of het haar in een staart."
Daggeld: 450-500 euro netto, staat er. Van het daggeld zou je genoeg overhouden om te kunnen sparen en je nettoloon zou dankzij deze onkostenvergoeding hoger uitvallen dan het brutoloon.
Zo ziet de werkdag van een stewardess eruit
Op de werkdag zelf ontvang je een formulier met vluchtgegevens, vertrek- en aankomsttijd en het team waarin je werkzaam bent. Samen met collega's bespreek je de belangrijkste punten van de vlucht. Dit gesprek wordt geleid door de purser, het hoofd van het cabinepersoneel.