Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca. 50 graden is het overrijdbaar. Meestal is dat binnen een of twee uur.
De duur van de klus is afhankelijk van de grootte van het terrein en de constructie. In veel gevallen duren de werkzaamheden voor het aanleggen van een geasfalteerde oprit of oprijlaan 1 dag. 3Wanneer kun je er weer gebruik van maken? Het asfalt is direct overrijdbaar zodra het afgekoeld is.
Werkwijze bij het leggen van asfalt
Deze stort het warme asfalt onder een temperatuur van 120 tot 160 graden op het zand of op een reeds aangebrachte verhardingslaag. Na het storten gebruikt men een wals om het asfalt goed te verdichten op de ondergrond.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Het asfalt zelf wordt aangebracht met behulp van een asfalteermachine. Het wordt vaak gebruikt voor de aanleg van openbare wegen. Bij particuliere woningen wordt het vaak toegepast bij het aanleggen van opritten, en als materiaal voor dakbedekking. Ontdek hier meer over de toepassingen van asfalt.
Op de Nederlandse snelwegen is zeer open asfaltbeton (zoab) het meest toegepaste soort asfalt. Zoab vermindert het verkeersgeluid. Ook vergroot het de capaciteit van de weg, door minder spat- en stuifwater tijdens regen.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Koudasfalt reparatie reageert met water en luchtvochtigheid en is na korte tijd uitgehard. Het koude materiaal moet om die reden tot kort voor het aanbrengen tegen vocht worden beschermd. Eenmaal geopende verpakkingen moeten bij droog weer binnen 1 uur worden verwerkt. Bij regen is de verwerkingstijd korter.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Reparatieasfalt (of koudasfalt) is een asfaltmengsel van bitumen en split. Dit mengsel kan door speciale toeslagstoffen koud worden verwerkt. Dit betekent dat het snel kan worden aangebracht en eigenlijk direct na verwerking geschikt is voor gebruik.
De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
In het laboratorium wordt de opbouw van de asfaltkern gedetailleerd beschreven en wordt een test met PAK-marker uitgevoerd. Bij een 'positief' resultaat van de PAK-marker ligt het PAK-gehalte boven de 250 mg/kg en is het asfalt te teerhoudend.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
Soorten verhardingen
asfaltverhardingen, waaronder asfaltbeton, ZOAB en steenmastiekasfalt. betonverhardingen, waaronder betonplaten en doorgaand gewapende betonwegen. elementenverhardingen, waaronder klinkers,kasseien,betonstraatsteen, baksteen en natuursteen.
Soorten asfalt
Dicht asfaltbeton (DAB) heeft een lange levensduur, is geluidsdempend en is tevens de meest toegepaste soort. Zeer open asfaltbeton (ZOAB) wordt vaak toegepast op (snel)wegen. Deze soort is waterdoorlatend, waardoor plasvorming op de weg wordt voorkomen en het zicht voor weggebruikers optimaal blijft.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Het asfalt is waterdoorlatend en kent een grote opslagcapaciteit. De korrelgrootte is maximaal 32 mm, het asfalt heeft daarom 30 % holle ruimten.
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.