Met een prop in de band zijn er geen beperkingen wat betreft het rijgedrag. Je kunt net zo lang en net zo hard rijden als jij wilt, ook in het buitenland (in EU-landen). De reparatie moet wel op het loopvlak zitten en kleiner zijn dan 6 millimeter.
Dus bij de vraag “hoe lang kun je rijden met een prop in je band?” is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden. Onze collega's van de ANWB zijn het er ook over eens: het is echt veiliger en verstandiger om een autoband met een prop gewoon te laten vervangen.
Het plakken van een autoband volgens de prop-methode mag alleen worden uitgevoerd op het loopvlak van de band en alleen als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. De prop kan tijdens het rijden, door het bewegen van de autoband mogelijk losraken.
Reparatie lekke band door prop of manchet
De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Dit is schade, die veroorzaakt is door ouderdom of slijtage. Een lekke band valt hier ook onder. Ben je Volledig Casco verzekerd, dan heb je wél recht op vergoeding bij schade door eigen gebrek. Ook als je bijvoorbeeld tegen een paaltje rijdt, omdat je zojuist een lekke band hebt gekregen.
Wat kost een reparatie van een lekke band? Repareren van een band incl. dé-/montage en balanceren € 35,50 per band. Kom zonder afspraak langs bij een Profile in de buurt!
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Niet alleen of een band in principe kan worden gerepareerd, maar ook of het de moeite waard is een band te repareren, moet tijdens een consult worden besproken, moet tijdens een consult met een specialist worden opgehelderd. In het algemeen is een banden reparatie zinvol als: de band nog voldoende profieldiepte heeft.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
De autoband repareren is op verschillende manieren mogelijk. We kunnen een autoband repareren van binnenuit (paddenstoelmethode) maar ook van buitenaf (band proppen). Een band proppen is eigenlijk hetzelfde als een autoband plakken. Wanneer we een band proppen, maken we eerst het gat schoon.
Zijn er extra kosten als ik pech heb? Nee, je hoeft niets extra te betalen wanneer je met pech komt te staan. Ook niet bij slepen. Als je auto gemaakt moet worden in een garage, zijn die kosten voor eigen rekening.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
Een goede band reparatie duurt ongeveer een half uur. Dit is inclusief de- en montage van wiel en band, de reparatie zelf en balanceren.
Lekke autoband: Noodreparatieset
De reparatieset voor een lekke band bestaat uit een compressor en vloeistof. De vloeistof wordt in de band gespoten en de compressor brengt de band op spanning. Na de noodreparatie kunt u de lekke band bij de garage laten vervangen.
Bel 112. Iedereen die zelf uit het voertuig kan komen gaat naar een veilige plaats, achter de vangrail of in de berm.
Uit veiligheidsoverwegingen raadt het merendeel van de fabrikanten de reparatie van runflat banden af. Onze experts denken er net zo over. Bij een lekke band raden we aan de lekke runflat band te vervangen door een nieuwe band in plaats van deze te laten repareren.
Bij pechhulp zonder abonnement betaal je op het moment dat je pechhulp krijgt. Het grote nadeel hiervan zijn de onverwachte, vaak hoge, kosten. Waar je bij andere pechhulpverleners naast de pechhulpverlening ook vaak extra moet betalen voor voorrijden en wegslepen, is dit bij Wegenwacht® Service inbegrepen.
In Nederland heeft u 7 keer per contractjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 4e keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen: 4e keer: € 50,- 5e keer: € 75,-