Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Om de accu te beschermen tegen vocht en zon kan je hem bijvoorbeeld in een gesloten kartonnen doos bewaren. Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje.
Hoe en waar moet u een accu opslaan? Accu's dienen in een schone, droge en goed geventileerde ruimte te worden opgeslagen, waarbij elk contact met bijtende producten is uitgesloten en ze niet worden blootgesteld aan warmte, wrijving, druk en/of vuur.
Lithium accu's gaan het langst mee van alle type accu's. Deze accu's kunnen namelijk tot wel 4.000 cyclussen doorlopen voordat ze aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot loodzuuraccu's die tot een maximum van 2.000 cyclussen kunnen voordat deze aan vervanging toe zijn.
In natte accu's hangen de loodplaten in water gemengd met zwavelzuur; elektrolyt. Onder natte accu's vallen startaccu's, stationaire (of semi-tractie-) accu's en (vol)tractie-accu's. Over het algemeen hebben natte accu's het voordeel dat ze goedkoop en eenvoudig zijn.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Gewone lithiumbatterijen – ook wel: lithium-metaal-batterijen – zijn niet oplaadbaar. Een andere lithiumvariant is dat wel: de lithium-ion-batterij. De accu van je laptop, smart phone of e-bike is vaak zo'n batterij, maar ze zijn er ook als 'gewone' batterijen (AA, AAA etc).
Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Een thuisbatterij van 3 kWh heeft een richtprijs van ongeveer 4.000 euro. Een batterij van 8 kWh een richtprijs van 5.000 tot 8.000 euro en een batterij van 14 kWh is de richtprijs zo'n 10.000 euro.
De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2800 tot 10000 cycli en gaan dus zo'n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.
Een te lage spanning zorgt ervoor dat de accu niet 100 % vol geladen wordt, waardoor het sulfaat op de platen verhardt en de accu zijn capaciteit verliest. Een te hoge spanning zorgt er voor dat de accu's iets gaan gassen en er dus waterverlies ontstaat, waardoor de accu's uitdrogen. Te diepe ontlading.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Lithium-polymeer batterijen gebruiken als elektrolyt een droge, flexibele polymeer. Van nature heeft deze droge polymeer een slechte geleiding en te hoge interne weerstand. Om dit te verbeteren, is een elektrolyt-gel toegevoegd. Deze batterijen kunnen overigens beter Lithium Ion Polymeer worden genoemd.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
De gemiddelde levensduur van een auto accu is ongeveer 5-6 jaar. De levensduur is echter sterk afhankelijk van het gebruik. Diepe ontlading kan de levensduur sterk verkorten.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Het serienummer op de accu begint met een verscholen productiedatum. Daaraan kun je zien hoe oud je accu is.