Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig!
De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over.
De langste wegtunnel van het land ligt op slechts 18 kilometer afstand van het noordportaal van de basistunnel. Sinds 1980 is de Gotthardtunnel tussen Göschenen en Airolo met 16.942 meter de langste in zijn soort in Zwitserland.
De tunnel doorkruist het Gotthardmassief en vormt de scheiding tussen Noord- en Zuid-Zwitserland en tevens doorkruist het de hoofdkam van de Alpen. De tunnel is onderdeel van de A2, wat één van de belangrijkste transitroutes door de Alpen is. De enkelbuizige tunnel is bijna 17 kilometer lang.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Dit zijn de tolkosten voor de Gotthardtunnel
42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden. Er zijn dus nergens in Zwitserland tolpoortjes, je betaalt namelijk eenmalig jaarlijks een bedrag door middel van een tolvignet. Het vignet is te koop aan de Zwitserse grens, bij postkantoren of in tankstations.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.
Met zijn 57 km is de Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld en de kern van de nieuwe transalpiene spoorlijn AlpTransit. De dubbele enkelsporige hogesnelheidsspoortunnels lopen tussen Erstfeld en Bodio in Zwitserland.
De geografische ligging in Zwitserland is de reden waarom er zoveel tunnels in het land zijn . Het zijn de Alpen die een soort barrière vormen tussen het noordelijke en zuidelijke deel. De bergen beslaan meer dan de helft van het totale gebied en reizigers kunnen ze alleen oversteken met behulp van een tunnelsysteem.
In het najaar van 2024 gaat de 60-jarige tunnel voor langere tijd helemaal dicht voor structureel onderhoud. Dat is van maandag 2 september 2024 17.00 uur tot en met maandag 16 december 2024 17.00 uur.
LÆRDALSTUNNELEN - De langste verkeerstunnel ter wereld is 24,5 km lang en ligt tussen Aurland en Lærdal. De tunnel is geopend in november 2000. Verlichting is een centrale factor - elke 6 km wordt het gebied verbreed en deze rotskamers zijn voorzien van speciale verlichting. Veiligheidsapparatuur en bewaking zijn in de tunnel geïnstalleerd.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Tussen de motorrijders op de Gotthardpas
Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen. Kies daarom het juiste tijdstip: 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
De temperatuurstijging is een functie van geologie, niet van meteorologie — we bevinden ons diep in vast gesteente, in de 57 km lange Gotthard-basistunnel. Meer dan 1.800 m berg is boven onze hoofden opgestapeld.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel. Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter .
De breedste weg ter wereld
Dan is de Avenida 9 de Julio in Buenos Aires pas een echte uitdaging! Deze weg is 140 meter breed en telt maar liefst 14 rijstroken. Wanneer je als voetganger de Avenida wil oversteken moet je langs meerdere verkeerslichten, want er is geen voetgangerstunnel.
China ð¨ð³ð¨ð³ heeft het grootste aantal tunnels ter wereld. Er zijn 16229 tunnels in China. De grootste tunnel in China is de Bohai Strait Tunnel. Na China heeft Japanð¯ðµð¯ðµ het grootste aantal tunnels ter wereld.
Geschiedenis. De tunnel werd tussen 1970 en 1980 gebouwd naar een ontwerp van de Zwitserse ingenieur Giovanni Lombardi.
Plakt er géén tolvignet aan de binnenkant van jouw voorruit? Dan riskeer je een boete van € 200. Voorkom deze boete en vraag snel en veilig een vignet Zwitserland aan. Het Zwitserse Autobahnvignet is 14 maanden geldig.
Ten tijde van de bouw, in 1980, was het de langste wegtunnel ter wereld; momenteel is het de vijfde langste. Hoewel het een snelwegtunnel is, onderdeel van de A2 van Basel naar Chiasso, bestaat het slechts uit één bidirectionele buis met twee rijstroken.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.