Door de eerste paar duizend kilometers rustig aan te doen zou dit optimaal op elkaar inwerken en krijg je op de langere termijn minder last van overmatig olieverbruik en verminderde prestaties. De meeste experts zijn het erover eens dat inrijden minder belangrijk is geworden dan dat het vroeger was.
vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren. variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor.
Hoe lang je je cilinder moet inrijden, is afhankelijk van welke cilinder je hebt gemonteerd. Een aluminium cilinder hoef je niet meer dan 100 kilometer in te rijden. Met een gietijzeren cilinder kun je de eerste 500 kilometer beter rustig aan doen.
Revisie bedrijf zegt het volgende: 750km inrijden, en daarna inloop olie wisselen voor normale olie. +/-2500km normaal te rijden, daarna pas het het circuit op.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Revisie is voordeliger dan het plaatsen van een compleet nieuw onderdeel. Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel. Ook is revisie duurzaam.
De kosten voor reviseren van een motorblok zijn erg moeilijk te bepalen. De reden daarbij is of het om een kleine of grotere motorrevisie gaat, en welke onderdelen dus vervangen dienen te worden. De kosten zijn dan ook erg uitlopend en zal gemiddeld tussen de 1800,- en 7500,- euro liggen.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt.
gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee). Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.
Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar.
Een luie motor is een motor die nooit echt goed warmgedraaid is, en daardoor vervuild is door diverse afzettingen in het blok.
De kosten voor een complete revisie van een motor liggen gemiddeld tussen de 1.500,- en 10.000,- euro. De kosten voor reviseren van een motorblok zijn dan ook erg moeilijk te bepalen. U kunt er vrijwel zeker van zijn dat de kosten van reviseren (vele malen) hoger kunnen zijn dan repareren.
Totale motorrevisie: tussen de 1800 en 7500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Een identieke motor is nog niet zo eenvoudig te krijgen. Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Na revisie is het gebruik van zogenaamde "Break in" olie aan te bevelen. Eerder genoemde olie speciaal voor klassiekers kan ook maar dan moet er wel een additief toegevoegd worden. Dit additief bevat heel veel zink wat het inlopen ten goede komt.
Een motor revisie is eigenlijk simpelweg het opknappen van alle motordelen, om zo de motor een tweede leven in te blazen. Het gehele motorblok wordt uit elkaar gehaald en alle afzonderlijke delen worden nagekeken en gereinigd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan polijsten, slijpen en borstelen.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.