Je krijgt op de meeste producten minimaal 2 jaar garantie op fabricagefouten. Je product zou namelijk bij normaal gebruik de eerste 2 jaar niet stuk mogen gaan. Op BlueBuilt producten krijg je zelfs 5 jaar fabrieksgarantie.
Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.
Behalve wettelijke garantie, zit er meestal ook fabrieksgarantie of verkopersgarantie op uw laptop. Met deze garantie belooft de verkoper dat de laptop zeker voor een bepaalde tijd goed werkt. In de garantievoorwaarden staat wat de verkoper doet als de laptop niet goed werkt of kapot is.
Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet. Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat.
Zowel binnen als buiten de fabrieksgarantie kun je bij ons terecht voor je reparatie. Binnen de fabrieksgarantie is dit gratis, daarna moet je voor de reparatie betalen.
Waar repareert Coolblue? We komen jouw wasmachine, droger of was-droogcombinatie gewoon bij je thuis repareren. Onze monteurs doen dit in het grootste gedeelte van Nederland.
Sommige bedrijven nemen het risico om alleen het glas (touchscreen) te vervangen of door imitatie onderdelen te gebruiken, dit heeft maar 1 voordeel: de prijs. - Kwaliteit is een stuk lager, dat wil zeggen: meer kans op krassen en barsten.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Na de wettelijke garantie van 2 jaar, biedt Media Markt 3 jaar verlengde garantie. Zo kan je uiteindelijk 5 jaar zorgeloos van je aankoop genieten.
garantie van 12 maanden vanaf de datum van aankoop. Deze garantie wordt onafhankelijk van niet-uitsluitbare wettelijke garanties of waarborgen die van toepassing zijn in het land van aankoop gegeven en heeft op geen enkele manier invloed op deze wettelijke garanties of waarborgen, en beperkt deze op geen enkele manier.
Een voorbeeld: Consumenten hebben recht op ten minste 24 maanden garantie vanaf de datum van aankoop - ongeacht wat er op garantiekaarten of ander materiaal staat vermeld. Bepaalde modellen met hoge specificaties vereisen kleurkalibratie na reparatie. Deze service is niet op elke servicelocatie beschikbaar.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Als extra dienst kunt u als verkoper 'commerciële garantie' geven. Dit noemen we ook wel verkopersgarantie. Ook de fabrikant kan dit doen, dan heet het fabrieksgarantie. Met zo'n commerciële garantie staat u of de fabrikant ervoor in dat het product een bepaalde tijd goed werkt.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
De garantie is bedoeld om u als consument te beschermen, zodat u van een deugdelijk product kunt genieten. Om aanspraak te kunnen maken op de garantie, dient het product normaal gebruikt te worden, zoals redelijkerwijs mag worden verwacht.
Er zijn in feite twee soorten garantie: de wettelijke garantie en de extra garantie (soms verkopers- of fabrieksgarantie genoemd). Volgens de wet heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit.
De tijden verschillen van 60 minuten tot 180 minuten. Toch blijft het lastig om te zeggen, omdat het niet altijd duidelijk is wat het probleem is. Mocht het overduidelijk om een scherm gaan dan kan je de gegevens op de website als leidend beschouwen. En nog heel veel meer producten kan Phone Medic voor je repareren.