Bij Bovag aangesloten bedrijven staat dat vast en betreft dat 6 maanden. Dat geldt voor de arbeid, onderdelen en de materialen. Buiten de garantietermijn mag u echter altijd nog een zekere levensduur verwachten van een bepaalde ingreep zoals een distributieketting.
De distributieriem dient volgens de importeur bij 120.000 kilometer of na vijf jaar vervangen te worden.
Vast staat dat de distributieketting, onderdeel van de auto van de consument, is gebroken. Een onderdeel als de distributieketting is – behoudens controles bij beurten – in beginsel onderhoudsvrij. Een distributieketting hoeft, anders dan een distributieriem, ook niet periodiek vervangen te worden.
Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden. Wanneer jouw ketting echt nodig aan vervanging toe is, kun je dat vaak merken. Je zult dan ratelende geluiden horen wanneer de motor draait.
Wat het vervangen van een distributieketting kost? Dit is afhankelijk van de garage waarbij je de reparatie laat uitvoeren. Gemiddeld kost het tussen de €500 en €700.
Een distributieriem is gemaakt van een sterk soort rubber of kunststof. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal. Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Problemen met de distributieketting zijn te herkennen aan een tikkend geluid, het motorstoringslampje, minder motorvermogen en metaaldeeltjes in de motorolie. Een defecte distributieketting wordt altijd vervangen.
Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken.De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen.
Wanneer je een auto met distributieketting bezit of op het oog hebt is het goed om alert te zijn op vreemde, ratelende geluiden uit de motor. Een slechte ketting hoor je al wanneer de auto stilstaat met draaiende motor. Het getik of geratel neemt ook in snelheid toe als je in z'n vrij wat meer toeren maakt.
Distributieketting kan ook breken!
En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen.
Een distributieriem is gemaakt van rubber en krijgt behoorlijke krachten te verduren. Daarom is de distributieriem aan slijtage onderhevig. Na verloop van tijd zal de distributieriem poreus worden en ontstaan er scheurtjes. Wanneer de distributieriem niet vervangen wordt, breekt deze vroeg of laat.
Door deze veroudering kan de riem minder flexibel worden en uiteindelijk breken of springen. Op tijd vervangen dus, om ellende te voorkomen. De meeste autofabrikanten raden aan om de distributieriem elke 80.000 tot 120.000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het merk en het model van uw auto.
Na verloop van tijd slijt de distributieriem echter, gaat hij barsten en wordt hij poreus. Daarom moet hij regelmatig worden vervangen, anders kan de riem breken. Dat kan leiden tot grote motorschade .
Grofweg is dit tussen 60.000 en 240.000 km. In het instructieboekje van de auto staat exact om de hoeveel kilometer - of aantal jaren - de distributieriem vervangen moet worden.
Een distributieketting breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, meestal doordat er plotseling veel kracht op komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel is dat vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor oprekken wel voor kan komen.
De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
BMW beveelt doorgaans aan dat de distributieketting tussen de 150.000 en 200.000 kilometer wordt vervangen. Het is echter belangrijk om te weten dat de werkelijke levensduur van de distributieketting kan variëren, afhankelijk van factoren zoals rijomstandigheden, rijstijl en onderhoudsgeschiedenis.
Er mag geen speling op de ketting aanwezig zijn, anders kan deze klapperen.
Auto's met een distributieketting: BMW, Volkswagen en meer
Van een aantal auto's is bekend dat ze vaak een ketting hebben in plaats van een distributieriem. Het gaat bijvoorbeeld om alle BMW-modellen, net als veel auto's van Volkswagen. Ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een ketting, net als de Fiat Punto.
Een distributieketting wordt gesmeerd door motorolie in het motorblok, waar een distributieriem werkt in een droge omgeving en dan ook tegen het motorblok is aangebouwd. Een riem wordt gespannen door spanrollen, terwijl een ketting een automatische (hydraulische) spanner heeft en strak om de tandwielen ligt.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.