Laadtijd in het kort: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Het vermogen van een laadpaal thuis varieert van 3,7 tot 22 kWh. Dat wil zeggen dat de laadpaal 3,7 tot 22 Kilowatt per uur bijlaadt. Heb je een elektrische auto met een accu van 66 kWh, dan is bij een 22 kWh-laadpaal je elektrische auto binnen drie uur volledig opgeladen.
Openbare laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
11 kWatt. Laadkabels voor het overdragen van vermogens tot 11 kWatt bestaan uit 5 koper aders waarvan 3 aders (3 fase) 230 volt wisselspanning (t.o.v de nul ader/fase) heeft. De koper aders hebben een diameter van 2,5 mm2 (vierkante millimeter). Deze kabels worden ook wel aangeduidt als 3 fase, 16 ampère.
Gemiddeld vallen de kosten van een eigen laadpaal voor de deurplaatsen binnen de €1500 en €3000, inclusief plaatsing en btw. De montage kosten zijn gemiddeld €300 tot €500. Wanneer de meterkast aangepast moet worden naar een 3 fase aansluiting zal de installatie meer kosten dan wanneer deze al aanwezig is.
Met een 3x25A-groepenkast kun je dus met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Rekenvoorbeeld laadtijd elektrische auto berekenen
Ga bijvoorbeeld uit van een accu met een vermogen van 75 kW en een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Om de laadtijd te berekenen deel je 75 door 3,7. 75 : 3,7 = 20,27. Dat betekend dat de laadtijd ongeveer 20 uur en 15 minuten is.
De snelste laadpaal is een snellaadpaal, die u veel ziet bij tankstations en langs snelwegen. Deze laadpalen zijn vaak van de aanbieder Fast-Ned en hebben de mogelijkheid om uw auto binnen 20 tot 50 minuten tot 80 procent op te laden.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden. De krachtigste snelladers kunnen tot wel 350 kW laden.
Je gaat voor zowel een 11 kW als een 22 kW laadpaal een geschikte aardlekautomaat moeten aanschaffen. Voor de 11 kW laadpaal is een 3P+N 16A aardlekautomaat ideaal en voor de 22 kW laadpaal kan je het beste voor een 3P+N 32A aardlekautomaat kiezen.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Subsidie voor thuislaadpalen
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
16 Ampère x 220 Volt = 3520 Watt. 3520 Watt kan tevens uitgesproken worden als 3,5 kilowatt of 3,5 kW.
De YMvK kabel is een grijze voedingskabel die geschikt is om een laadpaal mee aan te sluiten. Deze vijf-aderige kabel is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen en heeft een aderdikte van 2,5mm, wat geschikt is voor aansluitingen tot 20A.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Kan ik thuis 3-fasen laden? Sneller kunnen laden, dat wil natuurlijk iedereen wel. Of dat bij jou thuis kan hangt af van twee factoren: de aansluiting in de meterkast en de auto. Zoals gezegd is er bij oudere huizen vaak nog een 1-fase aansluiting aanwezig.
Laadtarief openbare laadpaal
Nederland telt bijna 80.000 openbare laadpalen. De laadtarieven verschillen per laadpaal en soms ook per moment op de dag. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal.