De inspecteur kan er daarbij voor kiezen om een bepaalde periode te controleren of bepaalde onderdelen van de belastingaangiften en/of administratie. De inspecteur komt dan meestal een dag(deel) naar het bedrijf van de ondernemer om het onderzoek te houden.
De belastingcontrole zelf is vrij kort. Het duurt meestal een dag. In de weken daarna kan de controleur contact met je opnemen als hij nog vragen heeft. Deze vragen mogen de uitoefening van je beroepsactiviteit echter niet in de weg staan!
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat kleine ondernemingen een kans van 0,4% hebben om bezocht te worden door de fiscus voor een boekenonderzoek. Een middelgrote onderneming heeft een iets grotere kans. Hiervoor geldt een bezoekpercentage van 2,5.
Meestal duurt een boekenonderzoek niet langer dan een paar dagen. Maar het kan langer duren. Hoe lang het precies duurt, is afhankelijk van een paar factoren: het type onderzoek, de omvang van je bedrijf en je eigen nauwkeurigheid in de administratie.
Vergrijpboete: opzettelijk onjuist of onvolledig
Dan kunt u een vergrijpboete krijgen. Dit kan ook als u opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte doet. Wij kunnen u ook een vergrijpboete opleggen bij een navorderingsaanslag, die wij u sturen als een eerdere aanslag te laag was.
Een definitieve aanslag is normaal gesproken een definitieve afsluiting van een fiscale periode. Dit is - evenzo als in het normale leven - soms echter niet zo. De Belastingdienst kan terugkomen op een definitieve aanslag via een navorderingsaanslag, bijvoorbeeld na een boekenonderzoek.
Bij een bedrijfsbezoek kunnen wij langskomen om informatie te verzamelen en om inzicht te krijgen in uw bedrijfsvoering en administratie. We kunnen ook op bezoek komen om een specifieke aangifte te controleren. U krijgt bijna altijd een aankondiging van het bezoek. Wij maken een rapport op van het bezoek.
Het boekenonderzoek is een controle van uw aangiften en administratie. Het kan gaan om een onderzoek over een periode of om controle van bepaalde onderdelen van uw aangiften en administratie. Een boekenonderzoek wordt altijd van tevoren aangekondigd, aldus de internetsite van de Belastingdienst.
Belastinginspecteurs kunnen jouw administratie op locatie komen controleren maar het grootste deel van de controles vindt geautomatiseerd en op afstand plaats. De belastingdienst krijgt vanuit verschillende bronnen data toegestuurd en het is mogelijk daar verbanden tussen te leggen.
Vraagbaak: Kan belastingdienst op je bankrekening zien? De fiscus heeft geen directe inzage in je bankrekening en het betalingsverkeer.
De Belastingdienst richt zich in 2021 op vier fraudethema's: btw-fraude, turboliquidaties, onverklaarbare uitgaven en fraude met steunmaatregelen. Daarnaast verandert er het een en ander in het toezicht. Cm: zet negen thema's van de fiscus in 2021 op een rij.
Zo kan de fiscus, bij een aantoonbaar vermoeden van fraude, inzage krijgen in het bedrag op een bepaalde rekening. De regeling moet het de fiscus makkelijker maken om de saldi van rekeningen te bekijken bij vermoedens van onder meer fraude en witwassen, en bij het invorderen van fiscale schulden.
De fiscus kan in principe drie jaar teruggaan bij een controle en bij fraude zelfs zeven jaar. Maar wanneer vangt die termijn aan en is er sprake van fraude als u iets vergeet aan te geven? In principe bedraagt de termijn waarin de fiscus uw aangifte kan onderzoeken en wijzigen drie jaar.
De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.
Tot wanneer terugvragen? U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.
Bij horizontaal toezicht is samenwerking het sleutelwoord. Door goede afspraken te maken met alle partijen die bij het aangifteproces betrokken zijn, kunnen we met elkaar de kwaliteit van de aangiften behouden en verbeteren. En voorkomen we onnodig dubbel werk.
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Een waarneming ter plaatse houdt in dat medewerkers van de Belastingdienst een bezoek brengen aan uw bedrijf om inzicht te krijgen in de dagelijkse gang van zaken. Bij een waarneming ter plaatse kijken we naar het heden, maar ook naar de toekomst.
We streven er naar om alle mensen die vóór 1 april aangifte hebben gedaan, vóór 1 juli een bericht te sturen over de afhandeling van hun aangifte. Helaas is dat proces vertraagd. Houd de website van de Belastingdienst in de gaten voor meer informatie.
De Belastingdienst kan u vragen stellen over uw administratie omdat bepaalde kengetallen niet aansluiten met vergelijkbare bedrijven. Bij ernstige twijfels kan de Belastingdienst de administratie ook verwerpen. Dit is een zware sanctie van de Belastingdienst welke niet zomaar mag worden toegepast.
De Belastingdienst krijgt gegevens van burgers en bedrijven zelf. Soms omdat het wettelijk verplicht is om gegevens aan ons te geven, zoals bij het doen van belastingaangifte of bij het aanvragen van een toeslag.
Als u echter opzettelijk onjuist of onvolledig aangifte doet, krijgt u wel een vergrijpboete. Dit is een boete die kan oplopen tot 100% over de belasting die u alsnog moet betalen.
De fiscus kan tot 3 jaar na het aanslagjaar je boekhouding controleren. Als er een vermoeden is van fraude, kan de termijn verlengd worden tot 7 jaar.
Gelukkig is er een eenvoudige manier om snel te reageren als je een fout in de belastingaangifte hebt gemaakt. Je kunt rechtstreeks bellen met het belastingkantoor, of een mail of brief sturen. Je kunt zelfs een afspraak ter plaatse maken (afhankelijk van de heersende coronavoorschriften bij de belastingadministratie).