Afhankelijk van het type auto dat u heeft duurt het laden van een lege accu aan een publieke oplaadpaal gemiddeld 4 uur. Naast gewone laadpalen bestaan er ook snellaadpalen. Ze zijn iets schaarser dan gewone publieke laadpalen, maar er komen er steeds meer bij.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
De gemiddelde prijs daalt. Een paar jaar geleden waren elektrische auto's nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog € 75.000. In 2021 was die prijs nog maar € 51.000.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Elektrische auto's gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat doe je aan een laadpaal thuis of op straat. Als het nodig is, kun je onderweg snel bijladen bij een snellader.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk.
Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Andere factoren die een rol spelen zijn het batterijniveau, dus hoeveel procent je nog overhebt zodra je bij een lader aankomt, en de temperatuurhuishouding van het accupakket. "Is het accupakket op temperatuur, dan kan de opgegeven laadsnelheid eerder gehaald worden dan wanneer het pakket nog koud is.
Als er op een bepaald moment veel stroom wordt gevraagd door andere apparaten, dan gaat de auto langzamer laden. Mogelijk is de internetverbinding van het laadpunt niet optimaal, en kan er dus niet altijd secuur gebruik worden gemaakt van Dynamic Load Balancing.
Laden doe je bij voorkeur op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt namelijk zo'n 5 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.