De buitenste lagen van de ster zwellen geleidelijk op en de ster wordt een rode reus. Voor de zon duurt deze periode ongeveer twee miljard jaar. Aan het slot van die periode zal de ster een middellijn hebben gekregen die ongeveer zo groot is als de aardbaan.
Wat kost adverteren op tv? Bij Ster koop je reclame in middels een campagne op de NPO zenders. In een bepaalde periode zetten we je commercial dan op meerdere momenten in, waarmee je een bepaald bereik genereert. Een gemiddeld instapbedrag voor een tv-campagne bij Ster is €40.000.
Stichting Etherreclame (Ster) is in 1965 opgericht om de reclameruimte op de kanalen van de Nederlandse publieke omroep te verkopen. Ster draagt haar reclame-inkomsten af aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, die deze op haar beurt gebruikt voor de financiering van de publieke omroep.
Allereerst duren de meeste radiospot tussen de 10 en 30 seconden; 20 seconden is dus gemiddeld. Wanneer je reclame langer dan 30 seconden zou duren, stop je waarschijnlijk teveel informatie in de boodschap. Dit verslapt de aandacht van de luisteraar.
Loeki de Leeuw is een pop die van 1972 tot 2004 dagelijks, en later tijdelijk in 2019, en sinds 2021 de reclame van de Ster op de televisie opvrolijkte in korte filmpjes.
Elke ster is een grote hete gasbol, die zweeft door het heelal. Daaromheen draaien ruimtelichamen, zoals planeten, manen, kometen en ruimtestof. En elke ster geeft licht en warmte. Die energie wordt in de kern van de ster gevormd, doordat verschillende chemische stoffen tegen elkaar botsen en met elkaar reageren.
' Vanaf de jaren zeventig was Loeki, gemodelleerd naar de leeuw in het Nederlandse wapen, te zien tijdens de Ster-reclames op Nederland 1 en 2, zoals de televisiezenders toen heetten. Later zond ook Nederland 3 de animatiefilmpjes uit. De filmpjes duurden zo'n vier seconden.
Wat kost radioreclame? Radioreclame kost tussen de €1.500 en €12.500 voor 1 week adverteren op een Nederlandse radiozender. Dat is het korte antwoord. Het lange antwoord is dat het bedrag afhankelijk is van het aantal reclameseconden of spots per dag en het bereik van de radiozender.
Kosten radioreclame op Radio 538 (tarieven indicatie)
De kosten van één week lang adverteren (5 werkdagen) met radioreclame op Radio 538 bedraagt ca. €11.250 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 45,- met een impact volle radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag wordt uitgezonden.
Radioreclame is heel geschikt om een merk te introduceren of merkbekendheid te vergroten. Bovendien is radio een prachtig medium om een merkimago op te bouwen. Met een herkenbaar concept kun je een merk via radio écht laden. Adverteren op de radio zal je merk vleugels geven!
In 1967 staat in zeven van de tien Nederlandse huiskamers een televisie. Omdat er zoveel mensen naar de televisie kijken, willen bedrijven graag op de televisie hun spullen aanprijzen. Dat mag voor het eerst op 2 januari 1967. Dan is de eerste reclame op de Nederlandse televisie te zien, een spotje voor een krant.
Een ster is een bolvormig hemellichaam bestaande uit lichtgevend plasma met daarin voornamelijk (ongeveer 72% van de massa) waterstof en daarnaast ongeveer 26% helium. In sterren is de druk en temperatuur van de inwendige gasconcentratie zo hoog dat er kernfusiereacties plaatsvinden.
Het zou uiteindelijk tot 2 januari 1967 duren voordat de eerste reclame op tv werd uitgezonden. Die eerste reclames kunt u onder aan deze pagina bekijken. Andere Tijden maakte in 2007 een uitzending over de roerige invoering van radio- en tv-reclame in Nederland.
Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer €40.000 tot €50.000,-.
Gemiddeld zal een reclameblok rond de 5 tot 8 minuten duren.
Albert Heijn heeft de Ster Gouden Loeki gewonnen voor zijn kerstcommercial met hamster Harry. Staatsloterij en Plus wonnen respectievelijk zilver en brons.
De Coen en Sander Show stopt als dagelijks programma op Radio 538. Sander Lantinga gaat een programma presenteren op Veronica, Coen neemt de 538-lunchshow voor zijn rekening. Dat kondigden ze woensdagmiddag live aan in hun uitzending.
Tijdens het Amsterdam Dance Event organiseert Radio 538 sinds 2014 het 538DJ Hotel. De studio-uitzendingen vinden plaats, behalve 's nachts, in The Student Hotel in Amsterdam. Tot en met 2016 was het in The College Hotel in Amsterdam.
Kosten radioreclame op Qmusic (tarieven indicatie)
De kosten van 5 werkdagen lang adverteren met radioreclame op Qmusic bedraagt ca. € 11.000 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 44,- met een radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag op Qmusic wordt uitgezonden.
Benodigdheden. Voor de internetradio heeft u een (draadloze) router nodig waarmee deze 'online' kan gaan. Wilt u ook op andere plekken gebruik maken van de internetradio, bijvoorbeeld op de zolder of in de schuur, dan heeft u dLAN nodig.
Nederlandse radiozenders verkopen doorgaans radioreclame in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots dus vaak precies 5, 10 of 20 seconden. Voor radioreclame van 22 seconden moet namelijk 25 seconden worden afgerekend, vandaar dat adverteerders er goed aan doen om precies binnen de gewenste tijd uit te komen.
De Ster (Stichting Etherreclame) verkoopt de reclames voor de publieke omroep. De Ster mag niet meer dan 10% per jaar van de totale zendtijd vullen met reclame. Dit percentage wordt de komende jaren afgebouwd naar maximaal 5%. Dagelijks mag dit niet meer dan 15% zijn.
Loeki de Leeuw keerde rond het Eurovisie Songfestival na een afwezigheid van zo'n 17 jaar terug op televisie. Het befaamde figuurtje onderbrak de Ster-reclames tussen 1972 en 2004. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki steevast 'asjemenou' riep.
1972 – 2004
Meer dan 7000 filmpjes van 4 seconden worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, later Toonder Studio's, in Nederhorst den Berg. Zie het hoofdstuk Over Loeki.
Hulde dus aan vooral Joop Geesink de man achter Loeki. Om Loeki te verrassen, heeft Geesink een nieuw figuurtje bedacht. Een uitermate bevallig leeuwinnetje dat naar de naam Rosie luistert.