Het idee is gebaseerd op dat van escape games, een genre computerspellen dat als een subgenre van het adventure-genre kan worden beschouwd. De eerst bekende escaperoom is die van SCRAP in Japan in 2008. Vanaf de jaren 2010 sloeg het over naar Europa en de rest van de wereld.
Een Escape Room is een spannende groepsactiviteit waarbij je met je partner of een clubje vrienden wordt opgesloten in een kamer. Je moet vervolgens binnen een bepaalde tijd uit deze kamer proberen te ontsnappen. Dat doe je door puzzels, clues en raadsels op te lossen.
Nederland telt inmiddels meer dan 400 escaperooms op meer dan 200 verschillende locaties. “Een mijlpaal als je kijkt naar het aantal escaperooms in de wereld”, aldus Mike van Hoenselaar, mede-eigenaar van Escape Rooms Nederland. Nederland is hiermee het land met de meeste escaperooms per vierkante meter.
Een escape room, ook bekend als een escape game, is een game waarin een team van spelers samen aanwijzingen ontdekt, puzzels oplost en taken in een of meer kamers uitvoert om in een beperkte tijd (60 minuten) door te gaan en te ontsnappen uit de kamer.
De hoogte van de prijs heeft meestal een verband met de populariteit van de escape room: Sherlocked Amsterdam is een erg bekende escape room in ons land en daarom is de prijs per spel ook hoger. De gemiddelde prijs van escape rooms ligt rond de 100 euro voor 5/6 personen.
Oorsprong in computerspelletjes
Deze spellen kwamen als 'Escape Games ' of 'Escape Rooms' bekend te staan. De eerste van deze ontsnappingsspellen was Crimson Room, dat in 2004 bedacht werd door de Japanse Toshimitsu Takagi. Deze game sloeg gelijk aan en geldt tegenwoordig nog steeds als een klassieker.
Vergeet niet dat een goede escaperoom niet goedkoop is om te bouwen. Onze ervaring leert dat je minimaal 25.000 euro moet hebben te besteden. Er zijn mogelijkheden om het voor minder te doen, maar dit is van veel variabelen afhankelijk. Daarom zouden wij uitgaan van minimaal 25.000 euro.
Escape rooms zijn een vrij nieuw fenomeen en in hun 5jarige bestaan weet de overheid hen nog steeds niet duidelijk te classificeren. Zo vallen ze voor de ene vergunning onder leisure maar bij de volgende gemeente weer in het hokje bijeenkomstfunctie of horeca en bij de KVK onder Overige recreatie exclusief jachthavens.
De eerste escape room
In het jaar 2007 bouwde het bedrijf SCRAP Entertainment Inc. 's werelds eerste escape room in Japan. Deze escape room, met de naam 'Real Escape Game' is geinspireerd door een computer spelletje in de “point-and-click” genre: “Crimson Room” van bedenker Toshimitsu Takagi.
Afdalen in de buik van het ss Rotterdam is al een avontuur op zich. Maar een Escape Room spelen op zo'n bijzondere plek, is écht een belevenis! Los de raadsels op, leg de juiste verbanden, werk samen als een team en probeer binnen 60 minuten te ontsnappen. Ontrafel jij alle geniale geheimen van de kapitein?
Vier vrienden geven zich op voor een escape room. In dit spel moeten ze binnen zestig minuten zien te ontsnappen uit een kamer. Maar wat gebeurt er als de persoon die hen opsluit helemaal niet van plan is hen te laten gaan? Een van de jongeren is het doelwit.
Volgens Stefan is een goede escape room een combinatie van een goed verhaal (storytelling), identificatie met een persoon in het verhaal, mooie entourage, bijzondere technieken ondersteunend aan het verhaal en uitdagende puzzels (van doen tot denken).
Het idee: meerdere spelers laten zich in een kamer opsluiten, om een missie te vervullen. Daarvoor moeten ze raadsels oplossen die in de ruimte verstopt zijn. Dit spelprincipe vormt de basis voor een compleet nieuwe variant van de puzzel: de ESCAPE PUZZEL.
Welk platform ga je gebruiken? De makkelijkste manier om een escaperoom te maken is door een eigen website te bouwen. Weebly, Wix, Jimdo of Wordpress zijn websites waarmee je makkelijk je eigen site kunt maken en waar je veel tools op kunt embedden.
Zoals de naam al zegt speel je bij een remote escape room de kamer op afstand. Via een live videoverbinding sta je in contact met een gamemaster die zich op dat moment in de kamer bevindt. Jullie moeten samen proberen de puzzels en mysteries van de kamer op te lossen voor het uur voorbij is.
Neem een oude puzzel en schrijf een boodschap op de achterkant. Haal de puzzel terug uit elkaar zodat de spelers deze eerst terug juist moeten leggen voordat ze de hint te zien krijgen. Hang een kruiswoordraadsel op in de ruimte. De uitkomst van dit kruiswoordraadsel kan je koppelen aan het alfabet met cijfers.
Wasgij Legpuzzels
Waar je normaal een afbeelding na moet maken, vraagt Wasgij je om zelf je fantasie te gebruiken. Zo zijn er de Original puzzels, waarbij je moet puzzelen wat een persoon op de afbeelding op de doos ziet. Bij Destiny puzzel je een afbeelding over hoe de personen op de doos er nu uit zullen zien.
Over de auteur
Dit boek werd onder andere bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.