Geschiedenis van de autogordelDe autogordel is in de jaren 1930 en 1940 geïntroduceerd in sommige auto's, maar is pas echt doorgebroken in 1959. Toen heeft de Zweedse ingenieur Nils Bohlin van autofabrikant Volvo de driepuntsgordel uitgevonden.
Geschiedenis. De eerste autogordel werd in 1956 door Ford geïntroduceerd. Volvo heeft in 1959 de driepuntsautogordel (type dat nog steeds gebruikt wordt) ontworpen. Sindsdien is de autogordel langzaamaan steeds meer gemeengoed geworden.
De eerste veiligheidsgordel werd door de Britse uitvinder George Cayley (1773-1857) uitgevonden.
De uitvinding van de driepuntsgordel
De echte doorbraak kwam in 1959, toen de Zweedse ingenieur Nils Bohlin, in dienst van autofabrikant Volvo, de driepuntsgordel uitvond.
Op 1 januari 1971 werden bevestigingspunten en gordels voorin in nieuwe personenauto's verplicht. Vanaf 1 juni 1975 werd het verplicht de gordel te dragen op voorzitplaatsen en vanaf 1 april 1992 ook op achterzitplaatsen.
Voor oldtimer is het van belang dat zij ook weten welke regels voor hun auto gelden. Alle personenauto's die van voor 1 januari 1971 zijn hoeven nietvoorzien te zijn van gordels. Vanaf die datum moeten er in ieder geval voorin gordels aanwezig zijn. Bij bedrijfsauto's geldt deze eis pas vanaf 31 december 1989.
Wetten. Met uitzondering van New Hampshire, vereisen alle staten en het District of Columbia dat volwassen passagiers op de voorstoel een veiligheidsgordel gebruiken . Volwassen passagiers op de achterbank vallen ook onder de wetten in 33 staten en het District of Columbia. Kinderen vallen onder aparte wetten.
Ook als passagier en wanneer je achteraan in de auto zit. Als je als passagier geen gordel draagt en je wordt betrapt bij een controle, dan ben je zelf verantwoordelijk en moet jij de boete betalen en niet de chauffeur.
Geschiedenis van de autogordel
De autogordel is in de jaren 1930 en 1940 geïntroduceerd in sommige auto's, maar is pas echt doorgebroken in 1959. Toen heeft de Zweedse ingenieur Nils Bohlin van autofabrikant Volvo de driepuntsgordel uitgevonden.
De distributieriem is een getande riem gemaakt van een sterk soort kunststof. Dankzij dit materiaal is de riem soepel en sterk. Tegenwoordig maken fabrikanten steeds vaker gebruik van een riem in plaats van een ketting.
U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
Hoe heet dat ding op je autogordel dan? Het metalen ding dat op je veiligheidsgordel zit, heet de tong. Of gesptong. Of gordeltong.
De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie. Bij turbulentie zakt het vliegtuig onverwacht een stuk naar beneden.
Autogordels verminderen de kans op dodelijk letsel met 37 tot 48 procent. Onder andere doordat inzittenden niet uit de auto worden geslingerd, legt de SWOV uit.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
Kinderen vanaf 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een autostoeltje.
Personenauto's die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
Driepunts veiligheidsgordel van Volvo- de effectiefste levensreddende vondst voor het verkeer in de afgelopen 50 jaar. Er zijn maar weinig mensen die zoveel levens hebben gered als Nils Bohlin - de Volvo-ingenieur die in 1959 de driepunts veiligheidsgordel van het V-type uitvond.
Vervanging van 1 gordelband inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €175,-. Vervanging van 2 gordelbanden inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €275,-. Vervanging van 4 gordelbanden inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €500,-. Vervanging van 5 gordelbanden inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €650,-.
Boetes en sancties
Een boete variërend van 30 tot 500 euro (vermenigvuldigd met 8 opdeciemen).
U kunt een ontheffing van het verplicht gebruik van een gordel of autokinderzitje aanvragen.Dat doet u bij de divisie Rijgeschiktheid van het CBR.
het is niet alleen toegestaan deze gordel te gebruiken: het is zelfs verplicht. Als er maar 1 passagier is, dan mag deze ook op de buitenste zitplaats gaan zitten. Dus is de heupgordel niet verplicht, maar toegestaan.
In de VS kun je een begeleid rijbewijs halen vanaf 14 jaar, afhankelijk van in welke staat je woont. Je moet echter minstens 21 jaar oud zijn om een auto te huren in de VS, en als je tussen de 21 en 24 jaar oud bent, kan het zijn dat er een verzekeringstoeslag op je huurauto in rekening wordt gebracht.
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
Voorrang van rechts bestaat niet, wie eerst aankomt mag doorgaan; Rechts voorbijsteken op autosnelwegen is toegelaten; Rechts afslaan aan het rode licht wordt op de meeste plaatsen toegestaan, behalve waar borden het verbieden; Verplicht stoppen voor schoolbussen waar kinderen op- of afstappen.