Hoe lang archiveren?

Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Welke documenten 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Waarom 7 jaar bewaarplicht?

Wettelijke bewaarplicht

Omdat jouw boekhouding de basis is voor de belastingaangiften die je als ondernemer moet doen, wil de Belastingdienst die snel en goed kunnen controleren. Daarom ben je wettelijk verplicht om de boekhouding, bescheiden en andere gegevensdragers zeven jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heinkoning.nl

Hoe lang moet je documenten bewaren?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Welk jaar administratie kan weg?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Hoe werkt Instagram Archiveren?

22 gerelateerde vragen gevonden

Welke administratie mag weg in 2021?

Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijntipsenadvies.nl

Hoe lang moet je je bankafschriften bewaren?

Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe lang moet je de administratie van een overledene bewaren?

Bedrijven moeten hun administratie 7 jaar bewaren, particulieren in principe 5 jaar. Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Hoe lang bewaar je gas water en elektra rekening?

Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is twee jaar voldoende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxmagazine.nl

Hoe lang moet je betalingen bewaren?

Facturen, kredieten en erelonen

Als algemeen principe geldt dat u, zodra de verjaringstermijn verstreken is, het document niet meer kunt gebruiken om uw gelijk te bewijzen. De Federale overheidsdienst Economie raadt u wel aan om al uw facturen hoe dan ook gedurende 10 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Welke documenten moeten bewaard worden volgens de Archiefwet?

De algemene regels staan in de Archiefwet. Sommige regels zijn verder uitgewerkt in het Archiefbesluit en de Archiefregeling.
...
Bewaartermijnen archieven
  • adviezen en rapporten waarop ministeries hun beleid baseren;
  • bouwvergunningen;
  • documentatie rond bijzondere gebeurtenissen of rampen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe lang moet je als bedrijf administratie bewaren?

U moet in ieder geval de basisgegevens van uw administratie 7 jaar bewaren. Dat is de bewaartermijn. Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang mag je een mail bewaren?

E-mail Archiving

Voor e-mails (zowel interne als externe) die betrekking hebben op de bedrijfsvoering geldt dezelfde wettelijke vereisten als voor administratieve gegevens: een bewaartermijn van zeven jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blackip.nl

Wat moet je bewaren pensioen?

We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pfdhl.nl

Welke documenten moet je bewaren?

Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang? Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op organizedbyme.nl

Hoe lang moet je verzekeringspolissen bewaren?

1 jaar. Van elke verzekering ontvangt u jaarlijks een nieuwe polis. Ook van uw energiekosten en de lokale belastingen krijgt u eens per jaar een overzicht. U bewaart de oude polissen en afrekeningen tot u de nieuwe heeft ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikwoonleefzorg.nl

Hoe lang moet je papieren van het UWV bewaren?

Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor loonstroken, sollicitatiebrieven en arbeidsovereenkomsten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uwv.nl

Hoe lang moet ik mijn boekhouding bijhouden?

Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren? De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 7 jaren (of de 7 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Wat te doen als laatste ouder overlijdt?

Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dela.nl

Wat moet je doen met het rijbewijs van een overledene?

Er zijn geen wetten of regels zijn om iets te doen of te laten met een rijbewijs (en met het paspoort) van een overledene. Men kan dus twee dingen doen: - bewaren; - weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uitvaart.nl

Welke administratie bij overlijden?

Burgerlijke stand

De gemeente waar de persoon is overleden, maakt een akte van overlijden op. Je ontvangt daarvan een uittreksel. Vraag meteen een aantal exemplaren, want je hebt ze nodig om verschillende instanties te verwittigen. In de praktijk zorgt de begrafenisondernemer voor de aangifte.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kbc.be

Hoe lang moet je een loonstrook bewaren?

De Belastingdienst kan tot 5 jaar terug belastingen vorderen op particulieren. Heeft u de bankafschriften en loonstrookjes niet meer, dan wordt het een lastig verhaal om uw gelijk te behalen. Daarom raden we aan om alle loonstrookjes en bankafschriften minstens vijf jaar te bewaren als particulier.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op officiumadministratie.nl

Hoe lang afschriften ING bewaren?

Op je PC of laptop (via Mijn ING)

In Mijn ING kun je afschriften over je Betaalrekening tot 10 jaar (9 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar) terugzoeken. Bij een Spaar- en/of Beleggingsrekening kun je tot 2 jaar terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Hoe lang moet je je kilometerregistratie bewaren?

Leveranciers van rittenregistratiesystemen mogen de gegevens dus maar maximaal 2 jaar bewaren. Dit is 2 jaar na de gereden rit, en niet 2 jaar na einde boekjaar. Daarna moeten gegevens automatisch verwijderd worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op trackjackeurope.com

Populaire vragen

  Vorige artikel
Wat doen peuters graag?
Volgende artikel  
Hoe duur is Kaakcorrectie?