De lagerschalen smeren doe je door er met een borsteltje dik vet op te strijken. Dit zal de wrijving met de andere onderdelen verkleinen, waardoor alles vlotjes beweegt. Tegelijk zorgt het vet ook voor een barrière om water weg te houden van de lager.
WD-40 Specialist Smeerspray. Er is echter een WD-40 variant die wel geschikt is voor het smeren van je lagers, namelijk de WD-40 Specialist Smeerspray. Deze smeerspray is vervaardigd met een goedje genaamd PTFE (polytetrafluorethyleen), ook wel bekend onder de merknaam Teflon.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
De basisolie in vet is meestal minerale olie, want deze zijn geschikt voor de meeste toepassingen. Voor toepassingen in hoge of lage temperaturen wordt een synthetische olie gebruikt als basisolie. Synthetische olie is niet gebaserd op aardolie.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Het smeermiddel vormt een smeerfilm tussen de rollende en glijdende oppervlakken van het lager. Hierdoor wordt metallisch contact en dus slijtage ook onder hoge belastingen voorkomen.
Kogellagervet: dit gebruik je voor het smeren en beschermen van onder andere alle typen glij-, kogel- en rollagers, assen, kettingen, tandwielen, scharnieren en andere draaiende delen. In de tuinbouw wordt dit ook vaak 'tandbanenvet' genoemd.
De krukas van een motor is in het motorblok gelagerd op hoofdlagers ook wel krukaslagers genoemd. De voor de smering noodzakelijke olie wordt onder druk via gaten in de lagerschalen tussen de krukas en de lagerschaal geperst.
Lagervet bestaat voornamelijk uit een basisolie in een verdikker, aangevuld met additieven (toevoegingen). Door te variëren met deze bestanddelen is het mogelijk om verschillende vetten te produceren voor een brede reeks toepassingen.
Zolang een gearbox goed gesealed is is het aan te raden om de tandwielen te smeren. Het beste vet hiervoor is tamiya Ceramic grease.
Een voorbeeld van een toepassing waar je daarbij op moet letten zijn kunststof tandwielen. Bij zo'n toepassing is HHS Grease aan te raden. Dit smeermiddel staat namelijk bekend om zijn uitstekende materiaal verdraagzaamheid.
normale lagers, wat is de beste keuze? Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Afhankelijk van het ontwerp van het lager kunnen deze oppervlakken variëren, maar in het algemeen bestaan lagers uit twee ringen of schijven met loopvlakken, rolelementen zoals rollen of kogels die tegen het binnen- en buitenoppervlak van het metaal rollen, en een kooi die de rollen uit elkaar houdt en deze geleidt.
Het lager heeft als doel belasting met een draaiende, lineaire of oscillerende beweging op te vangen Dit in tegenstelling tot een wentellager, waarbij zich tussen de as en de boring rollende elementen bevinden. Hierdoor hebben glijlagers een rustigere werking dan lagers met rolelementen.
Een grommend en bonkend geluid
Wanneer je harder dan 25 kilometer per uur rijdt, en je een brommend hoorbaar geluid hoort, kan dit wijzen op een kapotte lager. Je hoort dit geluid met name wanneer je een scherpe bocht maakt waardoor het gewicht van de auto naar een kant wordt geworpen.
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.
Leg je ene hand bovenop de band en de andere aan de onderkant en voel door zachtjes een beetje heen en weer te bewegen of er wat speling op het wiel zit. Voel je echt dat er behoorlijk speling op het wiel zit dan is dit ook een aanwijzing dat je wiellager aan vervanging toe en echt is versleten.
Om de wiellagers te controleren, krik je de auto op en check je het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling. Wanneer er sprake is van overmatige speling en/of er een bonkend geluid is het wiellager versleten. Voer de controle ook uit als het wiel draait.
Zodra een lager een C-code heeft, biedt deze extra interne speling. C1 biedt de minste extra speling, C5 biedt de meeste extra speling. De extra speling die C3 biedt, wordt als 'normaal' beschouwd.
Daarna moet het lager snel en in één beweging op de as tot aan het aanlegvlak worden gescho- ven. Het enigszins draaien van het lager verhindert daarbij het schranken. Schranken veroorzaakt krassen op de loopbanen en op de wentellichamen. Het lager hanteert men met handschoenen of met een lap.