Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Auto valt uit tijdens rijden of slaat af
Een motor heeft brandstof, lucht (zuurstof) en een ontsteking nodig om te kunnen lopen. Het kan ook zijn dat de mengverhouding tussen brandstof en lucht niet juist is. De auto kan uitvallen door het ontbreken van de brandstof.
De motor laten afslaan:
Een auto met handgeschakelde versnellingsbak: zet de auto in de vrij en laat de koppeling opkomen. De motor slaat uit en het lampje gaat branden. Auto met automatische versnelling: houd de rem vast, de motor slaat dan automatisch af.
Volgorde van handelen bij het opschakelen:
Om te beginnen rijd je weg zoals je het hebt geleerd. Zodra je 20 km/h rijdt trap je je koppeling in en laat je je gas tegelijkertijd los. Schakel door naar de volgende versnelling. Bij 20 km/h is dat de 2e versnelling.
als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af. Als je dan in de 1e versnelling rijd en je bereikt de 2000 of 2500 toeren per minuut ( omwentelingen van de motor ) dan is dat het moment van overschakelen naar een hogere versnelling.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Iets gas geven met je rechtervoet, om het aangrijpen van de koppelingsplaten op te vangen. Gaat de motor loeien en niet snel genoeg vooruit, dan heb je de koppeling onvoldoende op laten komen. Laat het dan een paar millimeter meer opkomen totdat het minder loeit en de auto sneller vooruit gaat.
Bij een diesel hoef je daar het gaspedaal niet per se iets voor in te drukken. Bij een benzinemotor moet je dat dreigend afslaan zélf voorkomen door een streepje gas bij te geven. Dus: laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en houd daar je linkervoet stil.
Let goed op wanneer het verkeerslicht op groen springt, met een snelle reactie ben je de meeste auto's al voor. Laat de koppeling snel opkomen naar het aangrijpingspunt. Geef tegelijk met het opkomen van de koppeling gas bij tot ongeveer 3000 toeren ( meer kan, maar dan verslijt je koppelingsplaat wel erg snel).
gewoon gas loslaten, koppeling induwen, opschakelen, koppeling zachtjes loslaten en terug gas geven. Probeer eens om, wanneer je koppeling licht contact maakt (aangrijpingspunt), lichtjes gas te beginnen geven terwijl het koppelingspedaal rustig omhoog komt.
met de bal van je linkervoet trap je het koppelingspedaal soepel en geheel in. Dit is noodzakelijk om te kunnen gaan schakelen. Je onderbreekt hiermee de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak. ga met je rechterhand naar de versnellingspook en schakel vanuit de vrijstand in de eerste versnelling.
De koppeling verbindt de motor met de aangedreven wielen. In een auto met manuele schakelbak maak je die link door het koppelingspedaal los te laten. Op die manier ontstaat er een verbinding tussen de motor en de versnellingsbak die nodig is om de wielen aan te drijven.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Gewoon een half uurtje laten afkoelen op een parkeerplaats is vrijwel altijd voldoende. Natuurlijk moet je hierna wel de koppeling juist behandelen. Dus: ruw(er) op laten komen. Liever de banden even laten slippen dan de koppeling!
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Inderdaad, als je terugschakelt door een versnelling over te slaan en het toerental loopt te hoog op, ligt het risico op de loer dat je motor kapotgaat. Het is daarom het verstandigst om altijd in de juiste volgorde te schakelen, soepel en zonder haast.
Na het kiezen van de juiste versnelling eerst het koppelingspedaal laten opkomen tot het aangrijpingspunt (de auto gaat weer afremmen op de motor) en daarna het rempedaal los laten. Dit dient te gebeuren voordat je de bocht in rijdt.
Als je de auto parkeert in de versnelling, weerhoudt de compressie in de motor de auto ervan om te gaan rollen. De gekozen versnelling vergroot of verkleint de kracht die nodig is om de motor in beweging te brengen. Je wilt de versnelling kiezen waarbij je de minste kans hebt dat de auto gaat rollen.
Bij het stapvoets rijden is de koppeling dus helemaal los, wil je versnellen geef je gewoon zachtjes gas.