Het herkennen van versleten tandwielen is vrij eenvoudig. Bij goede tandwielen zijn de tanden even dik en gelijk, waardoor de ketting soepel over de tandwielen loopt. Versleten tandwielen zijn te herkennen scherpe punten.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Zodra je tandwiel versleten is beginnen de tandjes te lijken op een soort haaienvin. Er zit een kleine uitholling bij elke schakel zoals op de foto hieronder. Als hij er zo uit ziet is de kans zeer groot dat deze aan vervanging toe is.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Hoe weet je wanneer je derailleurwieltjes vervangen moeten worden? Dan zul je goed naar de tandjes moeten kijken. Beginnen ze spits te worden? Dan zijn ze versleten en aan vervanging toe.
Ketting vervangen 25-30 euro
Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Het tandwiel Een tandwiel is een soort wieltje. Het zit in allerlei apparaatjes die ronddraaien. In machines en apparaten waar onderdelen ronddraaien, zitten vaak tandwielen. Denk maar aan auto's, fietsen en blikopeners.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Met de DPP Chain Lube voorkomt u dat uw fietsketting en derailleur gaan uitdrogen en roesten. Het is ook belangrijk om de derailleurscharnierpunten en derailleurwieltjes te smeren. Deze kettingolie houdt vuil en andere resten buiten, zorgt dat het niet gaat roesten en bevat teflon voor extra nasmering.
De kogels in de kooi van CeramicSpeed zijn (de naam zegt het af) gemaakt van keramiek. Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer.
De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden. De derde beperkende factor is het aantal tanden dat het grootste kettingblad met het kleinste kettingblad mag verschillen.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
De levensduur van een stadsfiets staat niet in steen gebeiteld. Natuurlijk is de levensduur van je fiets wel afhankelijk van hoe je ermee omgaat. De materialen hebben ook invloed. Een lifestyle fiets heeft bijvoorbeeld een stevig frame en anti-lek-banden.
De ketting en cassette behoren, net als banden en remblokken, tot de grootste slijtagedelen van je fiets. Het tijdig vervangen van deze onderdelen zorgt ervoor dat je krachten zo efficiënt mogelijk worden overgebracht en snellere slijtage van je kettingbladen voorkomen wordt.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel laten de motor sneller optrekken met een minder hoge topsnelheid. Het omgekeerde principe brengt je een hogere topsnelheid maar met een langzamere acceleratie.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.