Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie.
Voorbeelden van intrinsieke motivatie zijn: Sporten, omdat je er direct van geniet. Leren voor iets, omdat je er graag beter in wilt worden. Een spel spelen, omdat je plezier haalt uit het spelen.
Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit de persoon zelf komt. Als een persoon intrinsiek gemotiveerd is voert hij een handeling uit omdat hij het graag wil, niet omdat hij van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen zoals bij extrinsieke motivatie.
De betekenis van extrinsieke motivatie is dat de motivatie van buitenaf komt. Een voorbeeld van extrinsieke motivatie is het ontvangen van een beloning voor je werk, bijvoorbeeld in de vorm van een salaris of een bepaalde status.
Volgens de zelfbeschikkingstheorie is extrinsieke motivatie de motivatie die ontstaat vanuit een externe bron, bijvoorbeeld het vooruitzicht op een beloning of een straf bij een bepaalde handeling. Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf.
Intrinsiek definities
Uitspraak: [ɪntrɪn'sik] 1) als iets uit jezelf komt Voorbeeld: `een intrinsieke motivatie hebben om goed te presteren`Antoniem: extrinsiek Synoniem: innerlijk 2) intrinsieke waarde ...
Met de Intrinsic Motivation Inventory (IMI) van Ryan & Desi kan motivatie worden gemeten. De verkorte Nederlandse versie, waarmee in eerder onderzoek goede ervaringen zijn opgedaan, meet drie aspecten van motivatie: intrinsieke motivatie, competentie en autonomie. Deze vragenlijst bestaat uit 24 vragen voor leerlingen.
Intrinsieke factor (ook wel intrinsic factor genoemd) is een glycoproteïne dat door de pariëtale cellen in de maagwand wordt geproduceerd als reactie op dezelfde prikkels die de afgifte van zoutzuur bepalen. Het is noodzakelijk voor de opname van vitamine B12.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Je creëert zo een setting waarin je openlijk met elkaar kunt praten. Na de IK-IK-JIJ boodschap geef je aan welk gedrag je wilt zien. Dit helpt je medewerker verder. Belangrijk is om niet alleen kritiek te geven, maar vooral in gesprek te gaan over een oplossing die beide partijen past.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Intrinsieke doelen zijn gericht op opbrengsten die we inherent waarderen; extrinsieke doelen zijn doelen die gericht zijn op instrumentele opbrengsten. Het bereiken van intrinsieke doelen leidt direct tot de bevrediging van onze basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid.
Beloningen kunnen intrinsiek en extrinsiek zijn. Een intrinsieke beloning kenmerkt zich door een gevoel van voldoening van binnenuit, omdat de persoon zelf plezier aan het gedrag beleeft. Extrinsieke beloning komt daarentegen van buitenaf. Hierbij levert de beloning voldoening, niet het gedrag zelf.