Hoe stel je jezelf voor met een pakkende introductie
Jij bent niet alleen je baan. Vraag jezelf af wie je bent volgens je vrienden en familie en waar jij zelf voor staat. Zo zeg je niet “Ik ben [functie] bij [bedrijf]” maar bijvoorbeeld “mijn naam is [naam] en ik help mensen/heb een passie voor/sta voor].
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben (naam) en ik woon (gezinssituatie/kinderen/getrouwd/alleenstaand) in (woonplaats). Ik houd ervan om/dingen die me blij maken zijn (1 of 2 hobby's /passies).
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
Jezelf online voorstellen door middel van een leuk mailtje waarin je jezelf kort voorstelt. Hierdoor weten ze alvast wie je bent voordat niemand weet dat jij nieuw bent. In dit mailtje vertel je heel kort iets over jezelf en zet er een leuke spontane foto bij. Het belangrijkste is, houdt het kort maar krachtig.
Wat trekt je aan in dit bedrijf? Noem bijvoorbeeld de prettige werkomgeving, de bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Laat blijken dat je hebt verdiept in de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld relevante trends of producten noemen die je aanspreken.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert.
Enthousiast, vriendelijk, emotioneel, sociaal en betrokken.
Zij verstaan onder persoonlijkheid 'de stabiele, georganiseerde verzameling psychologische eigenschappen en mechanismen in de mens die zijn of haar interacties met en aanpassingen aan de psychische, sociale en fysieke omgeving beïnvloeden.
In je persoonlijke profiel beschrijf je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dit doe je door stil te staan bij je karaktereigenschappen, drijfveren en waarden (wie ben ik?), je talenten, competenties en vaardigheden (wat kan ik?) en je interesses, passies en loopbaanwensen (wat wil ik?).
Er is geen tweede kans voor een eerste indruk
Weet jij wat je moet antwoorden op de vraag: vertel eens iets over jezelf. Het is ook wel een moeilijke vraag om goed op te antwoorden. Want je moet echt even inzoomen op jezelf en dat kan best lastig zijn. Je wilt volledig zijn, maar ook niet opscheppen.