Elektrische fietsen zijn standaard voorzien van een snelheidsbegrenzer. Wanneer je jouw elektrische fiets wilt opvoeren, zal de begrenzer dus moeten worden aangepast. Dat is dan ook samengevat wat de SpeedBox em badassBox doen. Dit is geen handmatige klus, maar gebeurt door middel van een chip of box.
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen. Welke E-Bike kun je opvoeren?
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Met een 'opvoerset' kan een elektrische fiets, die normaal gesproken trapondersteuning biedt tot 25 kilometer per uur, veel hogere snelheden halen. Een VVN-woordvoerder zegt tegen De Telegraaf, die als eerste over de oproep schreef, dat opgevoerde e-bikes soms zelfs boven de 50 kilometer per uur uitkomen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
Er zijn allerlei motoren op de markt. Hoe kom je erachter welk merk het beste bij je past? 'Begin voor een goede vergelijking eerst met een testrit op een elektrische fiets met de middenmotor Active Line Plus van Bosch. Dit is de beste allround middenmotor.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
De elektrische fiets Super 73 is een hit in Amerika. De e-bike met dikke banden voelt als een lowrider motor. Met een volle accu kan je 70 kilometer rijden en de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur haal je al binnen een paar seconden.
Ben je in bezit van een elektrische fiets met een voor– of achterwielmotor? Omdat voor deze type motoren geen setjes te verkrijgen zijn, is het niet mogelijk om deze e-bikes op te voeren.
Een speed pedelec kun je kopen of leasen. De nieuwprijs ligt grofweg tussen de € 3500 en € 8000, met uitschieters naar € 10.000. Inderdaad, een stuk duurder dan een gewone elektrische fiets. Dat komt doordat het frame stabieler is, de motor krachtiger en de accu meer capaciteit heeft.
Dat lijkt ook logisch aangezien er steeds meer en duurdere e-bikes op de markt komen. En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
#1 Doe intensieve intervaltrainingen
Het is taai, maar wel de beste tip. Een heel effectieve manier om sneller te worden, is door intervaltrainingen te doen. Je hebt intensieve en extensieve intervaltrainingen. Bij intensieve intervaltrainingen trek je explosieve sprintjes.
Dit kun je doen door blokken van een paar minuten met een trapfrequentie van 70-80 rpm te doen. Tijdens deze blokken blijft je hartslag of vermogen onder je omslagpunt. Deze intensiteit van deze blokken kun je langzaam opbouwen.
Het is slim om twee tot drie keer per week te fietsen om zo goed mogelijk aan het fietsen te wennen. Met één keer fietsen per week zal het heel lang duren voordat je conditie opbouwt.
Regels voor een elektrische fiets
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets. U heeft geen rijbewijs nodig. U heeft geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) nodig voor de fiets. De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig.
Standaard elektrische fiets met trapondersteuning
de fiets moet trapondersteuning hebben. meetrappen is nodig om vooruit te komen. de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km per uur. de elektromotor heeft een maximum vermogen van 250 watt.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.