Tikkie laat gebruikers geld overmaken zonder rekeningnummer te weten. De betaalapp Tikkie gaat het voor gebruikers mogelijk maken om geld over te maken via een 06-nummer. Gebruikers kunnen daarmee geld overboeken zonder het rekeningnummer van de ontvanger te kennen.
PayPal geeft je een extra vorm van bescherming bij het betalen door je privégegevens ook daadwerkelijk privé te houden. De ontvanger van je geld krijgt je bank- of creditcardgegevens niet te zien. En omdat je gegevens veilig zijn opgeslagen, hoef je deze ook nergens - online of openbaar - in te voeren.
Voorbeelden van anonieme prepaid geldkaarten zijn paysafecard en Neosurf. De code is gekoppeld aan een enkele kaart met een bepaald bedrag erop. Je voert de code in om anoniem te betalen. Zo kun je dus shoppen zonder veel informatie te delen.
Tikkie is niet anoniem. De gebruikers zien elkaars naam en IBAN-nummer. Dit is ook niet te verbergen via de instellingen. Je 06-nummer kan je wél anoniem houden door gebruik te maken van de QR-code.
ING heeft een app gelanceerd waarmee gebruikers zonder rekeningnummers uit te wisselen geld naar elkaar kunnen overmaken, waarbij het niet nodig is om klant van ING te zijn. De app heet Twyp (The Way You Pay) en werkt via de contactenlijst in de telefoon, zo heeft de bank vandaag bekendgemaakt.
Wil jij geld overboeken naar iemand waar je geen rekeningnummer van hebt? Via je Rabo App maak je eenvoudig geld over naar een 06-nummer van een bekende. Net zo veilig als naar een rekeningnummer, want we checken van te voren of het telefoonnummer bij het juiste rekeningnummer hoort.
Zo is iDEAL bijvoorbeeld een veelgebruikte optie, net zoals een creditcard. In beide gevallen deel je bij de betaling echter persoonlijke informatie. In het geval van een bankoverschrijving deel je je volledige ten naamstelling en natuurlijk je bankrekeningnummer.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Hoe kan ik mijn gegevens (IBAN, naam, telefoonnummer) aanpassen? In het menu kun je via 'Mijn bankrekeningen' rekeningen toevoegen of verwijderen. Het is helaas nog niet mogelijk om je naam en telefoonnummer aan te passen. De tijdelijke oplossing: verwijder de app en download de app opnieuw.
Je kon op een naam drukken, vervolgens een bedrag overmaken en net voor de overboeking de Tikkie annuleren. In de omschrijving van de overboeking zag je dan het IBAN-nummer van de ontvanger, zonder dat diegene daar weet van heeft. Zo ziet overboeken naar een Tikkie-gebruiker eruit.
Paysafecard is een prepaidkaart. Consumenten kunnen er online en anoniem aankopen mee doen. De kaart is zowel online als in een groot aantal winkels beschikbaar. Een betaling gebeurt zonder persoonlijke bankinformatie, maar aan de hand van de gegevens op de kaart.
PayPal biedt een zeer uitgebreide kopersbescherming in vergelijking met iDeal. In het geval van bijvoorbeeld klachten of mogelijke fraude wordt er een onderzoek ingesteld door PayPal. Daardoor is betalen via PayPal relatief veilig en risicovrij te noemen.
PayPal is een veilige en zeer efficiënte manier om van over de hele wereld geld te verzenden en te ontvangen. Het is echter geen vervanging voor een bankrekening of creditcard. In plaats daarvan moet je het zien als een aanvullende manier om geld van en naar andere PayPal-gebruikers te verplaatsen.
Gegevens zoals je naam, e‑mailadres, woonadres, telefoonnummer en geboortedatum helpen ons om te controleren of jij het bent, en stellen ons in staat je zo goed mogelijk te beschermen tegen fraude.
Betalen via PayPal kan anoniem: de ontvanger ziet alleen het e-mailadres wat je gebruikt hebt. Bij een betaling via bijvoorbeeld iDEAL zullen ze ook de naam zien zoals deze op je bankafschrift staat.
Spreek uit als: pee-pal. Online betaalsysteem waarmee men aankopen op bijvoorbeeld Marktplaats en eBay en in webwinkels kan betalen. Bij een betaling via PayPal wordt de informatie over de gebruikte bankrekening of creditcard niet bekend gemaakt aan de verkoper.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen. Goed om rekening te houden dat u per dag per IBAN maximaal € 15.000 kan ontvangen.
,,Betaalde iemand terug dan zou het kassageluidje 'Ka-ching' klinken!” lacht Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie. Uiteindelijk won Tikkie, de naam resoneerde het best bij de Amsterdamse studenten die ABN Amro als proefkonijnen gebruikte. ,,Tikkie klinkt vriendelijk, het moet behalve handig fun zijn.”
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Stort je meer of betaal je in een winkel met meer dan 3.000 euro contant, dan is de bank en is de winkelier verplicht een melding te doen bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.
Je resterende paysafecard-tegoed over maken naar een bankrekening is zo gedaan. Stuur de volgende gegevens naar info@paysafecard.com: Je rekeninggegevens (rekeningnummer, banknaam, naam van de rekeninghouder, IBAN en BIC) Je volledige voor- en achternaam.
Klarna-account beter beveiligen
Op de eigen website geeft Klarna aan dat je als gebruiker zelf de mogelijkheid hebt je account beter te beveiligen. Als de onderzoekers van de Consumentenbond echter de stappen volgen die Klarna aanraadt, is zowel in de app als via de browser niet te vinden hoe je dit zou moeten doen.