Hoe zorg je er nu voor dat de vlammen uit je uitlaat slaan? Je moet er allereerst voor zorgen dat de motor een hoog toerental draait.Vervolgens zet je de schakelaar om en geef je vol gas. Het is wel opletten geblazen, want het toerental zal snel omlaag gaan.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
ploffen uit de uitlaat wijst meestal op een niet goed werkende ontsteking in combinatie met een te rijk mengsel waardoor de bougie's kapot gaan. Bij bobines is het meestal zo, ze doen het wel, of ze doen het niet.
Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Wat zijn Pops and Bangs en hoe is het ontstaan
Als tijdens de race het gaspedaal wordt losgelaten dan verliest de turbo zijn druk. Op het moment dat er weer gas gegeven wordt duurt het even voordat de turbo weer volledig op druk is, en dus ook voordat er weer vol vermogen wordt geleverd door de motor.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Pops & Bangs wordt geprogrammeerd in de computer. Het zorgt ervoor dat de brandstof iets langer wordt doorgespoten zodra je het gas loslaat. De brandstof wat nog vrijkomt wordt dan verbrand in de uitlaat of turbo. Dit veroorzaakt de Pops & Bangs knallen.
Aan- en uitzetten, van de Pops and bangs
In veel gevallen kunnen we de pops and bangs onder een bestaande knop op je dashboard zetten. Zo kan je de pops and bangs gemakkelijk aan- en uitzetten.
Ze ontstaan wanneer de auto snelheid mindert, doordat tijdens vol gas het inlaatspruitstuk en de inlaatpoort zich vullen met een gehomogeniseerde mengeling van lucht en brandstof. Wanneer het gas er plotseling afgaat, ontstaat er een sterk vacuüm die er voor zorgt dat de brandstof terugkeert naar zijn vloeibare vorm.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Regels voor het verwijderen van een middendemper
De uitlaat van een personenauto op benzine mag bij 3.500 toeren per minuut niet meer dan 95 decibel produceren. Het is dus compleet legaal om je middendemper te verwijderen, mits het uitlaatsysteem gasdicht is en het geluid dus onder de 95 decibel blijft.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter.
Een antilag systeem (ALS) zorgt ervoor dat de turbo na het loslaten van het gaspedaal het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en het "probleem" van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Het toepassen van het antilag systeem gebeurt in de motorcomputer.