Schrijf en verstuur een persbericht om media-aandacht te krijgen. Hoewel persberichten allang niet meer de enige manier zijn om een bericht in de krant te krijgen, is het nog wel steeds de meest gebruikte methode. En als je het goed doet neemt een journalist jouw persbericht vaak zonder wijzigingen over.
Je kunt redacties opbellen of ze een persbericht sturen. Dat laatste is het meest gebruikelijk. Het mailadres en telefoonnummer vind je in het colofon van een publicatie. Dat is een kolom in de krant of in het tijdschrift waarin de namen van de redacties en de adresgegevens staan.
Bij de meeste kranten staan de eigen journalisten met naam en e-mail op de website van de krant. Vaak onder het kopje 'redactie'. Is er alleen een redactiemailbox, dan kunt u het beste een mailtje sturen met de vraag of u het e-mailadres kunt krijgen van de betreffende journalist voor het sturen van informatie.
Journalisten betrekken hun feitenmateriaal onder meer van (inter-)nationale (foto-)persbureaus, van beeldbanken, persfotografen, correspondenten, freelancers, andere nieuwsmedia, uit persberichten van bedrijven en overheden, ze krijgen het van tipgevers en klokkenluiders en ze produceren nieuws door eigen verslaggeving ...
Wanneer je in de media wilt komen met nieuws, krijg je te maken met journalisten. Zij werken iedere dag aan verhalen en zijn selectief met hun tijd. Dagelijks krijgen ze tientallen berichten in hun redactie-inbox. De journalist scant het liefst zo snel mogelijk alle berichten.
Een persbericht moet nieuwswaarde hebben. Dat betekent: het bericht bevat nieuws dat interessant is voor veel mensen. Dat is de belangrijkste eis aan een goed persbericht.
Adverteren in de krant kan al vanaf ongeveer 100 euro in een regionale krant met een 1/4eadvertentie tot een hele pagina in een landelijke krant voor een gemiddelde prijs van 15.000 euro.
De redactie verzamelt alles wat in je buurt of in de wereld gebeurt. De redactie verwerkt het nieuws en zet het om in artikels, foto's, grafieken, enz... Vormgevers of lay-outers maken de pagina's op volgens de huisstijl van de krant. De drukkerij drukt de krant.
Een nieuwswaardige invalshoek
Het belangrijkste is dat je iets NIEUWS doet of presenteert. Dat kan een nieuwe release of opening zijn, maar denk bijvoorbeeld ook eens aan het presenteren van onderzoeksresultaten over jouw vakgebied. Bedenk voor jezelf wat uniek is aan jouw verhaal, en gebruik dit als kapstok.
Event Marketing en Public Relations wordt ingezet voor het vergroten van de naamsbekendheid van een festival of evenement, het genereren van websitetraffic en het uitnodigen van de doelgroep om contact met jouw organisatie op te nemen of om aan het betreffende event deel te nemen.
Landelijk is NRC Next de goedkoopste, en Het Financiële Dagblad de duurste krant.
De Telegraaf is de goedkoopste digitale krant, de goedkoopste weekendkrant en de Telegraaf heeft ook het goedkoopste complete abonnement.
De doelgroep van de Telegraaf is Iedereen die Nederlands kan lezen.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.
De meeste kranten berekenen namelijk een advertentieprijs per millimeter. Gemiddeld kost een advertentie in een landelijk dagblad rond de 1200 euro terwijl een rouwadvertentie in een regionale krant ongeveer 750 euro zal kosten.