Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
U kunt de mobiele data van uw telefoon gebruiken om een andere telefoon, tablet of computer te verbinden met internet. Het delen van een verbinding op deze manier wordt 'tethering' genoemd. Ook wordt soms gesproken over het gebruik van een 'hotspot'. Sommige telefoons kunnen de wifi-verbinding delen via tethering.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Diensten zonder kabels
Ook internet kun je thuis via het mobiele netwerk ontvangen. Bijvoorbeeld met T-Mobile 4G voor Thuis en KPN Internet Buitengebied 4G. Deze opties zijn wel duurder, dus voor de lange termijn kan het verstandiger zijn om zelf voor een nieuw aansluitpunt te betalen.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Sluit de computer kan niet naar de server omdat het op een andere software-installatie uitgevoerd wordt of de computer opgestart is. Voltooi het installatieproces of start de computer opnieuw op en probeert u opnieuw verbinding te maken.
Bent u op reis in een ander EU-land, dan hoeft u niet extra te betalen om daar uw mobiele telefoon te gebruiken. We noemen dit “roam like at home”.
Hotspot maken met een Android-telefoon
Open de Instellingen van je telefoon en kies voor 'Tethering en Mobiele hotspot'. Daar kies je uit de optie 'WiFi hotspot instellen' om je eigen verbinding een naam te geven en een wachtwoord in te stellen – je wil natuurlijk niet dat mensen zomaar jouw internet weg komen snoepen.
Internetten met een tablet of smartphone hoeft niets te kosten. Want al deze apparaten hebben wifi. Dat is een draadloze internetverbinding, die veel mensen thuis hebben. Daarop kunt u de smartphone of tablet zonder extra kosten aanmelden.
Met VPN (Virtual Private Network) leg je een versleutelde 'tunnel' aan tussen je digitale apparaat (pc, smartphone, etc.) en een VPN-server. Al je internetverkeer gaat via die computer(server) van een gratis of betaalde VPN-aanbieder ergens op internet.
Sinds de lancering van de iPad 3 en vooral de iPhone 5 wordt er zeer veel over LTE gesproken. Maar wat betekent het? LTE staat letterlijk voor Long Term Evolution en is concreet een nieuwe standaard voor mobiel internet.
Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Niet elke smartphone is namelijk geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie. Als je telefoon deze frequentie kan ontvangen, kun je met Simyo 4G internetten.