Als lokale zakenmannen en ingenieurs in de tweede helft van de negentiende eeuw plannen maken om de havens te ontwikkelen, leidt dit in korte tijd tot een grote bevolkingsgroei. De aanleg van de Nieuwe Waterweg maakt Rotterdam geschikter als haven voor grote zeeschepen.
De Rotterdamse haven heeft zijn grootte en daarmee leidende positie te danken aan zijn uitstekende bereikbaarheid vanaf zee. En door de monding van de Rijn ligt er een achterland met zo'n 460 miljoen inwoners binnen bereik. De haven strekt zich uit over een lengte van ruim 40 kilometer.
Marktleider bulk en containers
De Rotterdamse haven is niet alleen de grootste haven van Europa, maar ook marktleider op het gebied van droge bulk, natte bulk en containeroverslag. Deze positie dankt de haven met name aan de schaalvoordelen die Rotterdam biedt.
We beginnen de tijdreis rond 1250, als de mensen die zich 'hier' vestigen een dam in het riviertje de Rotte leggen. Het dorpje dat ontstaat geven ze de naam Rotte-dam. Het blijkt een handige plek om goederen van zeeschepen over te laden op kleinere rivierboten. Dit is het begin van de Rotterdamse haven.
Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa.
De haven van Rotterdam heeft de meeste indirecte verbindingen (transshipment) naar andere havens ter wereld in 2020: 42.656 om precies te zijn. Van de in totaal 440.391 verbindingen wereldwijd wordt Rotterdam in 9,7 procent van de transportroutes aangedaan als overslaghaven.
Feiten en cijfers
(Port of Rotterdam, sd) Met deze cijfers mag Rotterdam zich 'de 10e haven van de wereld' noemen en zelfs de allergrootste binnen Europa. In totaal werd er in 2017 ruim 21 miljard euro verdiend, meer dan 3 procent van het totaal binnen Nederland.
De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste.
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
Rotterdam heeft de ambitie om wereldwijd de slimste haven te zijn. Het Havenbedrijf Rotterdam zet in op energietransitie, digitalisering en innovatie om logistieke ketens via Rotterdam efficiënter, betrouwbaarder en dus concurrerender te maken. Als het aan Rotterdam ligt, meren in 2030 autonome schepen aan in de haven.
De haven van Rotterdam is belangrijk op het gebied van overslag van containers en massagoederen, ook wel 'bulkoverslag' genoemd, zoals aardolie, chemicaliën, kolen en ertsen. De natte bulk nam daarbij ruim de helft voor zijn rekening, de droge bulk een zesde. Containeroverslag maakt bijna een derde deel van het totaal.
De haven van Antwerpen is de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam. In 2014 had de haven van Antwerpen een overslag van ruim 199 miljoen ton. Voor stukgoed is Antwerpen een van de grootste havens van Europa, voor overslag van stortgoederen is ze minder belangrijk.
De Eurogeul of Euro-Maasgeul, het laatste stuk wordt Maasgeul genoemd, is een gegraven vaargeul op de Noordzee die toegang verschaft tot de haven van Rotterdam. De Eurogeul heeft een lengte van 25 zeemijl (45,65 kilometer), de Maasgeul heeft een lengte van 6 zeemijl (11,35 kilometer). De diepte van beide is 23 meter.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
De Maasvlakte is gebouwd door het leggen van een ringdijk waarbinnen zand uit de Noordzee werd opgespoten. Dit vormt nu de bodem van de vlakte. In het zand zitten nog veel fossielen. Het gebied is daarom populair bij fossielenzoekers.
De haven van Hamburg is de op twee na grootste haven van Europa, na de haven van Rotterdam en de Antwerpse haven. Het is de grootste haven van Duitsland. De haven behoort tot de top 10 van grootste containerhavens ter wereld. In 2013 werden er 9,3 miljoen containers overgeslagen.
Wie werkt er in de haven? Dagelijks werken er 180.000 mensen in de haven. Het is een internationale en dynamische omgeving met 1200 bedrijven in uiteenlopende sectoren. Dit zijn grotendeels bedrijven in de chemische industrie, aardolie industrie, voedingsmiddelenindustrie en elektriciteitsproductie.
Rotterdam groeit pas in de negentiende eeuw uit tot de belangrijkste havenstad van Nederland. De haven bestaat dan al eeuwen. Rond het jaar 1250 wordt in de monding van veenrivier de Rotte een dam gelegd. Bij die dam worden goederen overgeladen van rivierboten op kustscheepjes: het begin van de Rotterdamse haven.
Rotterdam
Met een jaarlijkse goederenoverslag van zo'n 466 miljoen ton blijft de haven van Rotterdam onbetwist de grootste haven binnen Europa.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Lonen. Het basisloon algemeen contingent is het loon van de dagshift van de beroepscategorie havenarbeider "algemeen werk". Dit basisloon bedraagt 156,14 € op 05/08/2022.
Zeeschepen brengen goederen voor Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Deze landen zijn het achterland van de Rotterdamse haven. Veel goederen worden meteen overgeladen op een binnenvaartschip, goederentrein of vrachtwagen.
Slechts 1,3 procent van alle binnenkomende containers wordt gecontroleerd. Dat is heel erg weinig dus het allergrootste deel, bijna alles wordt niet gecontroleerd. Voor smokkelaars zijn containers de ideale manier om drugs door te voeren. Het gaat om een hele criminele industrie.