Je moet 40 punten verzamelen in een periode van 3 jaar om een Formule 1-licentie te kunnen behalen. Zorg dat je ten minste 300 uur met een Formule 1-wagen hebt gereden. Om een racelicentie te kunnen behalen zal je goed met een auto overweg moeten kunnen.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
Mits ze geïnteresseerd zijn, uiteraard. Als we het allemaal zo'n beetje bij elkaar optellen, dan komen we uit op een bedrag richting de acht miljoen euro om in de Formule 1 te komen.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Dan moet moet je allereerst in het bezit zijn van een racelicentie. Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen. Vergeleken met de Formule 3-auto, waar afgelopen jaar in het FIA European Formula 3-kampioenschap mee gereden is, blijkt deze auto ongeveer $5,000 goedkoper te zijn.
Je kan je racelicentie al halen vanaf € 1.195,00 met je eigen auto of vanaf € 1.695 met een echte raceauto van KWH Racing. Hiervoor krijg je de theorie- en praktijkles, het doktersonderzoek en het examen. Er van uitgaande dat je geslaagd bent, kan je na 24 uur je Racelicentie bij de KNAF aanvragen.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
In 2019 kregen de teams 35 miljoen dollar, waarbij de totale pot rond de één miljard dollar lag. Dat bedrag was in 2020 wel een stuk lager dan voorheen. Het seizoen begon pas halverwege het jaar en zou ook 'slechts' 17 races kennen in 23 weken tijd. Toch bleef de schade beperkt met een slordige 877 miljoen dollar.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De KNAF schat dat je voor een seizoen van maximaal acht races niet meer dan 15.000 euro kwijt hoeft te zijn. De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen.
Formule 2-bolides waren in het seizoen 2019 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Hoelang zijn het KNAF-examen en een licentie geldig? Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen.
Een coureur die minimaal vijf keer in de top drie van een GP2-race eindigde in de afgelopen twee jaar komt bijvoorbeeld in aanmerking voor een superlicentie.
Alleen het inschrijfgeld voor een rally bedraagt in Nederland al rond de 650 euro. Daarnaast heb je natuurlijk de brandstofkosten, het onderhoud en ontkom je er niet aan dat er af en toe wat stuk zal worden gereden. Ook zul je soms overnachtingskosten moeten maken tijdens een rally.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Naast de snelste is dit ook de duurste auto van de Formule 1-coureur. De auto wordt normaal gesproken verkocht voor zo'n 2,5 miljoen euro, maar Verstappen kreeg hem helemaal gratis.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.